Analyser

Seneste analyser og aktuelle tal fra modebranchen. Branchebladet TØJ holder dig opdateret med alle analyser, der har relevans for modebranchen.

Black Friday har fundet sit leje

Antallet af danskere, som vil bruge penge på Black Friday, er på niveau med 2017. Black Friday voksede stort fra 2016 til 2017, men nu tyder det på, at udsalgsdagen har fundet sit niveau. Det viser en ny måling udført af YouGov for Nordea.

Black Friday kommer igen til at slå alle rekorder

Black Friday vil, ifølge en ny analyse fra FDIH, igen i år slå alle rekorder. Forbrugerne kan nu også glæde sig til endnu to udenlandske udsalgsfænomener, som flere danske webbutikker har valgt at tage til sig.

Mode er vigtig for Danmarks fremtidige vækst

Nu offentliggøres rapporten fra Vækstteamet, som i maj 2018 blev nedsat af regeringen for at løfte væksten hos blandt andet modevirksomheder. Modebranchen klarer sig dog allerede godt, især på eksportsiden.

Detailhandlen på fremmarch, mens tekstilindustrien halter efter

Tekstilbranchen er ved at kravle tilbage efter en skidt start på året. Omvendt har detailhandlen løftet salget af tekstiler og beklædning.

Sådan tackler din virksomhed forbrugerne anno 2018

Har du regnet 2018-forbrugerne ud? Denne artikel fremlægger otte forbrugerprofiler anno 2018, deres karakteristika, og afslutningsvis hvordan man som virksomhed kan målrette sin forretning mod de forskellige forbrugere.

Fodtøjs- og smykkebranchen er udfordret

I både fodtøjs- og smykkebranchen er der en større andel af virksomhederne, der har underskud, ligesom indtjeningen pr. medarbejder er faldende. Det viser Modeanalysen 2018 fra Deloitte.

Engrosvirksomheder i modebranchen rider på en bølge af medvind

Det går godt for de danske modevirksomheder. Flere præsenterer overskud, og indtjeningen pr. medarbejder er stigende.

Ud med de små webbutikker – ind med de store tredjepartsportaler

De store internationale netportaler som Zalando, Boozt og Asos er i vækst. Det går ud over de fysiske butikker og de små websites, som de enkelte brands har, viser brancheanalyse.

Kritik: ”Forsimplede brancheanalyser fortæller ikke hele sandheden”

Igen i år blev analyser om den danske modebranche offentliggjort op til modeugen. Analyserne pegede på, at eksporten vokser, mens de danske producenter taber terræn i Danmark. Ifølge Poul Erik Jakobsen, strategisk rådgiver og bestyrelsesformand i livsstilbrancherne og butikskæder, skraber analyserne dog kun i overfladen og favner ikke den komplicerede sandhed.

Dansk modeeksport i vækst

Eksporten af mode bidrager positivt til den samlede danske vækst, og er steget kraftigt siden 2009. Analyse fra Dansk Erhverv tyder på, at modeeksporten fortsat vil stige. ”Hvis man ser på perioden 1. januar – 31. maj 2018 har vi haft en fremgang i eksporten på knap 10 procent i forhold til 2017,” kommenterer Nikolai Klausen fra Wear om udviklingen.

Bæredygtighed betaler sig: 1-2 procent på bundlinjen

I dag bliver den nyeste udgave af den årlige Pulse of the Fashion Industry-rapport offentliggjort. Den konkluderer, at bæredygtighed rent faktisk er en god forretning – men hvorfor?

Den nordiske region jagter bæredygtige løsninger

At opnå bæredygtig produktion og forbrug af tekstiler kræver grundlæggende ændringer i den stærkt forurenende tekstilindustri. Seks nordiske projekter har behandlet nøgleproblemer i forbindelse med denne overgang: Èt projekt er Safer Textiles – et værktøj til at styre brugen af ​​kemikalier i tekstilforsyningskæder.