Analyser

Under denne kategori kan du læse mere om de seneste analyser og rapporter samt aktuelle tal fra modebranchen.

Branchebladet TØJ holder dig opdateret med alt du bør vide inden for modebranchen.

Omsætningen i detailhandel med beklædning og fodtøj dykker fortsat

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at den samlede omsætning inden for detailhandel med beklædning og fodtøj er steget minimalt fra 2014 til 2019. I 2016 var omsætningen på sit højeste, hvis man sammenligner med de seneste fem år. Siden hen har tallet dog været dalende.

Den danske smykkebranche anno 2019

Efter dybe spor fra krisen har den danske smykke­branche nu fundet et stabilt leje. Den økonomiske situation er dog stadig udfordret, og det er de store smykkemastodonter, som smører motoren. Branchen har oplevet en brancheglidning inden for retailleddet, så smykker i dag sælges i flere typer af butikker og webshops end tidligere. Når forbrugerne shopper smykker, er trenden lige nu – og i de kommende år – efterspørgsel efter masser af identitet og personlighed. 

Fragmenteret modebranche: Superregnskaber, konkurser og detailhandel i knæ

En branche med store udsving med usikkerhed som hverdagskost. Chefredaktør på TØJ – Fashion & Business Trends, Louise Byg Kongsholm, gør status på den danske modebranche, som trods udfordringer stadig klarer sig flot generelt.

Bæredygtig omstilling i modebranchen udvikler sig med nedsat hastighed

’Pulse of the Fashion Industry’ udkommer i dag den 7. maj 2019. Den årlige udgave tager, som navnet antyder, pulsen på den globale modebranches arbejde med bæredygtighed – og den viser, at det ikke går hurtigt nok med den grønne omstilling i branchen.

Omni channel: Danske virksomheder fejler mod udenlandske webshops

De danske retailere skal oppe sig og blive bedre til omni channel, hvis de skal kunne måle sig med udenlandske webshops, når det kommer til at indfri kundernes forventninger til købsoplevelser.

Modebranchen ligger i front med omni channel

En ny rapport om omni channel viser, at danske retailere generelt har lang vej igen for at imødekomme kundernes forventninger om en mere sammenhængende købsoplevelse. Modebranchen adskiller sig dog alligevel fra de andre, og er den branche, der klarer sig bedst med omni channel.

2018: Fjerde kvartal volder problemer for salg af beklædning og fodtøj

Nye branchenøgletal fra Dansk Erhverv viser, at det samlede salg af beklædning og fodtøj i 2018 halter en smule efter det samlede salg i 2017. Særligt fjerde kvartal i 2018 volder salget problemer.

Plastikbekæmpelse: Dansk modebrand har skrevet under

Danske Ganni deltager i et plastikbekæmpelsesprogram, der  er stablet på benene af The Ellen MacArthur Foundation. Nu offentliggør organisationen en rapport, der viser, hvad nogle af de i alt 350 deltagende modevirksomheder allerede gør, og i fremtiden vil gøre, for at mindske plastikforurening.

Hver andet modekøb online sker på udenlandske webshops

Over halvdelen af alt tøj, sko og smykker, som danskerne køber, bliver købt online. 49 procent af samtlige køb inden for kategorien sker hos en udenlandsk webshop. Det viser en undersøgelse foretaget af FDIH. 

Analyse: Disse shopping-trends vandt frem i julehandlen online

Det er ikke længere nok med kortsigtede kampagner med skræddersyede tilbud i kampen om forbrugernes opmærksomhed op til julehandlen. Det viser en ny analyse fra Adobe, der peger på, at den succesfulde julekampagne allerede begynder i januar. 

Sko kan ikke følge med beklædning

Selv om den danske modeeksport de seneste år har haft en flot fremgang, er det ikke alt inden for kategorien, der kan følge med. Mens beklædningseksporten sætter rekorder, halter eksporten af fodtøj efter.

Nærmarkederne er drivkraften bag dansk modeeksport

2018 var et rekordår for dansk modeeksport. Storaftageren Tyskland vækster igen, mens de skandinaviske nabolande står i stampe. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv.