Analyser

Seneste analyser og aktuelle tal fra modebranchen. Branchebladet TØJ holder dig opdateret med alle analyser, der har relevans for modebranchen.

Plastikbekæmpelse: Dansk modebrand har skrevet under

Danske Ganni deltager i et plastikbekæmpelsesprogram, der  er stablet på benene af The Ellen MacArthur Foundation. Nu offentliggør organisationen en rapport, der viser, hvad nogle af de i alt 350 deltagende modevirksomheder allerede gør, og i fremtiden vil gøre, for at mindske plastikforurening.

Hver andet modekøb online sker på udenlandske webshops

Over halvdelen af alt tøj, sko og smykker, som danskerne køber, bliver købt online. 49 procent af samtlige køb inden for kategorien sker hos en udenlandsk webshop. Det viser en undersøgelse foretaget af FDIH. 

Analyse: Disse shopping-trends vandt frem i julehandlen online

Det er ikke længere nok med kortsigtede kampagner med skræddersyede tilbud i kampen om forbrugernes opmærksomhed op til julehandlen. Det viser en ny analyse fra Adobe, der peger på, at den succesfulde julekampagne allerede begynder i januar. 

Sko kan ikke følge med beklædning

Selv om den danske modeeksport de seneste år har haft en flot fremgang, er det ikke alt inden for kategorien, der kan følge med. Mens beklædningseksporten sætter rekorder, halter eksporten af fodtøj efter.

Nærmarkederne er drivkraften bag dansk modeeksport

2018 var et rekordår for dansk modeeksport. Storaftageren Tyskland vækster igen, mens de skandinaviske nabolande står i stampe. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Dansk modeeksport boomer frem

De går godt for eksporten af dansk mode: Fra 2017 til 2018 steg den dansk modeeksport nemlig med 5,2 procent. Det viser nye tal i en analyse af Dansk Erhverv.

Julehandlen på nettet når nye højder i 2018

Danskerne har i gennemsnit lagt 18 procent flere onlinebestillinger i december end sidste år, og særligt tøjbranchen har nydt godt af den stigende onlinehandel i julen. Det viser en ny opgørelse fra DIBS.

Top 150: De bedst indtjenende sko- og accessoriesvirksomheder

Vil du læse mere? Er du allerede abonnent? Log ind E-mail Adgangskode Få ny adgangskode…

Prisudviklingen på tøj og sko stikker i hver sin retning

Siden 2001 er priserne på tøj faldet, mens de er steget på sko. TØJ har snakket med Morten Gade Steinmetz fra Deloitte om, hvilke årsager der kan være til prisudviklingen, og hvorfor mange snakker om en presset modebranche.

Top 150: Årets maveplaskere

Hvilke danske modevirksomheder er gået mest tilbage i 2017/18? Blandt andet har flere store virksomheder haft svært ved at levere som vanligt. Læs udvalgte delkonklusioner fra TØJs årlige top 150-analyse af den danske modebranches producenter og agenter.

Top 150: Årets højdespringere

Hvem har forbedret årsresultatet mest i den danske modebranche i 2017/18? Læs om årets højdespringere fra TØJs årlige top 150-analyse af den danske modebranches producenter og agenter.

Top 150: Hvem klarer sig bedst?

Flere mænger sig blandt eliten, og i top 10 sker der interne ombytninger på placeringerne. Læs udvalgte delkonklusioner fra TØJs årlige top 150-analyse af den danske modebranches producenter og agenter.