En ny rapport giver indsigt i de tendenser, der forventes at sætte dagsordenen inden for sociale medier i 2024. Forbrugernes interaktion med brands på sociale medier har undergået en transformation – især inden for shopping..
Platformene udvikler sig hurtigt, og det er derfor afgørende for virksomheder at holde trit med de seneste trends for at udnytte deres fulde potentiale. Ifølge rapporten ’Global social media trends report’ fra det internationale bureau Hubspot har YouTube i år overhalet både Facebook og Instagram i popularitet blandt brugere af sociale medier. Og antallet af ’content creators’ er stigende. Forbrugerne søger i stigende grad mod deres venner og betroede influencere på sociale medier for vejledning i forhold til beslutninger, uanset om det er i professionelt eller personligt regi.
Forbrugernes interaktion med brands på sociale medier har undergået en transformation – især inden for shopping. SoMe-platforme er blevet nye markedspladser, hvor forbrugere ikke kun søger inspiration, men også foretager direkte køb. Når forbrugerne handler direkte via sociale medier, bliver deres beslutninger i høj grad kanaliseret gennem de influencere, de følger, og de fællesskaber, de er en del af.
De største SoMe-platforme i 2024
Mens korte videoer fortsat leverer en stærk ROI, så er længere videoer og YouTube-serier mere bæredygtige vækstmedier. I takt med den stigende interesse for content creators har YouTube derfor overtaget førstepladsen som den mest effektive SoMe-platform for brands. Som følge af denne udvikling bør virksomheder være opmærksomme på forbrugernes præferencer for autentisk og engagerende indhold.
Her får du et indblik i 10 markante SoMe-trends baseret på resultaterne i rapporten:
1: Brands, der tager store kreative chancer, opnår en stor gevinst
2: SoMe-markedsførere anvender AI-værktøjer til at skabe mere effektivt indhold
3: Forbrugerne har taget indkøb via sociale medier til sig
4: Forbrugerne foretager primært deres research gennem sociale medier og videoer, ikke søgemaskiner
5: At pleje aktive SoMe-fællesskaber omkring brands fordrer engagement og loyalitet
6: SoMe-teams oplever det højeste afkast på investeringer på YouTube, Facebook, Instagram og TikTok
7: Korte videoer fortsætter med at levere ROI og engagement
8: Brugerne relaterer sig til autentisk indhold, som viser brandets værdier
9: Memes og sjove opslag klarer sig bedre end velproduceret og produktfokuseret indhold
10: At have en stærk brandidentitet og stemme på sociale medier og fremme individuelle content creators bliver mere og mere vigtigt
Fremtidsudsigterne for sociale medier
Rapporten kommer også med nogle forudsigelser for fremtiden inden for SoMe-markedsføring. I det kommende år kommer SoMe-markedsførere at investere mest i YouTube, Facebook, Instagram og TikTok, og de vil skabe mere sjovt, genkendeligt ’behind-the-scenes’-indhold. På tværs af brancher vil virksomheder opnå gode resultater ved at investere i sociale medier og anerkende, at sociale medier er enormt vigtige for at forblive relevante og konkurrencedygtige i en stadig mere digitaliseret verden.
Fakta: For at understøtte virksomheders strategi for sociale medier i det kommende år, har Hubspot undersøgt mere end 1.500 SoMe-markedsførere over hele verden i januar 2024. Læs hele rapporten her.
Kilde: Hubspot, foto: Unsplash