Instagram har overhalet Facebook og er nu danskernes primære følg-en-virksomhed-eller-influencer-medie. Det kan dog være en stakket frist, for TikTok stormer frem, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 37 procent af danskerne følger virksomheder eller influencers på sociale medier.
Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor tallet var 34. Fremgangen er især båret af de unge, hvor andelen, der følger virksomheder og influencers, er steget fra 57 procent til 67 procent.
Instagram overhaler Facebook
Det mest populære medie er Instagram, som 7 ud af 10 danske e-handelsforbrugere benytter. Dermed har det billedbårne medie efter nogle år på andenpladsen lige akkurat overhalet Facebook som det medie, flest brugere benytter til følge virksomheder eller influencers.
At Instagram og Facebook topper listen, kommer formentlig ikke bag på virksomhederne. Det harmonerer i hvert fald fint med deres marketingplaner. Det forklarer Mathilde Møller, som er konsulent i Dansk Erhverv og ekspert i sociale medier.
”Vores seneste medlemsundersøgelse viste tydeligt, at virksomhedernes marketingafdelinger bruger flest ressourcer på Facebook og Instagram. Det er velkendte medier, som både de og brugerne kender.”
TikTok stormer frem
Instagrams erobring af førstepladsen er dog langt fra det mest interessante i analysen, lyder det fra Mathilde Møller.
Det er i stedet TikToks enorme fremgang.
Mediet stormer frem og har på et år mere end fordoblet andelen af brugere, som følger influencers eller brands. Blandt de unge er der tale om en tredobling fra 14 procent i 2021 over 32 procent i 2022 til 42 procent i 2023, og dermed er TikTok næsten lige så stor som Facebook.
”Det er ret vildt, især når man tænker på, hvor meget negativ omtale der har været af TikTok den seneste tid,” siger Mathilde Møller og uddyber:
”Udviklingen står også i kontrast til vores medlemsundersøgelse, der viser, at virksomhederne forventer at skære i deres TikTok-budget.”
Foto: Unsplash