Efter et par hårde år tjener skotøjsbranchen atter penge, viser en ny analyse. Det skyldes blandt andet, at de danske skobrands har fod på salgskanalerne.

Såvel store som små aktører har vind i sejlene i skotøjsbranchen, viser Modeanalysen 2024 fra Deloitte. Årets nøgletal viser en fremgang på 35 procent i det primære resultat per ansat – fra 259.000 kroner pr. ansat i 2021/22 til 349.000 kroner per ansat i 2022/23.

Branchens få virksomhedslukninger skyldes ikke resultatet af en økonomisk krise, men snarere som følge af en naturlig udvikling. Branchen har simpelthen tilpasset sig markedet og fundet sit naturlige leje.

Særlig stor fremgang spores i segmentet med de mellemstore virksomheder på 25-49 ansatte. På få år har dette segment korrigeret forretningen og kunnet rette store minusser til plusser. Sidste års resultat på 45.300 kroner per ansat er sågar steget med hele 735 procent, for nu at vise et resultat på 378.500 kroner i 2022/23.

Efter et par hårde år ser det nu ud til, at skotøjsbranchen atter begynder at tjene penge. Mens andelen af virksomheder med overskud er faldet med 14,7 procentpoint – fra 76,4 procent i 2021/22 til 61,7 procent i 2022/23 – viser over seks ud af ti virksomheder trods alt overskud.

Derudover ser det også ud til, at overskudsgraden er i opadgående kurve. Mens det i de foregående år kun lige akkurat er lykkes danske skotøjsbrands at skabe positiv overskudsgrad, kan de i år præsentere en overskudsgrad på 2,7 procent:

“Skotøjsindustrien har været dygtige til at tilpasse varebeholdning og omkostninger til efterspørgslen. De har balanceret indkøb og salg fint, og dermed undgået at man på grund af sæson og modetendenser pludselig skulle skille sig af med varerne på udsalg,” siger Morten Gade Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.

Foto: Unsplash