Rekordmange onlineforbrugere forventer at shoppe til Black Friday den 25. november på trods af inflation og lav forbrugertillid.
Black Friday, som retteligt efterhånden burde hedde Black Week, kan blive en positiv overraskelse for de mange danske virksomheder, der i år ellers har sænket forventninger til det store udsalg. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.
I en ny analyse blandt forbrugere, der handler online, svarer 47 procent, at de forventer at handle på Black Friday. Det er lidt højere end sidste år, hvor 43 procent forventede at handle, og det overrasker Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
”Sidste år var præget af corona-restriktioner og stor fremgang i e-handlen, mens vi i år oplever stor økonomisk usikkerhed samt en opbremsning i e-handlen. Derfor kommer det bag på mig, at forbrugerne tilsyneladende er mere købeklar i år.”
De nye tal om forbrugerens forventninger er gode nyheder for de danske virksomheders onlinesalg. Mange er nemlig nervøse før årets store udsalg: Hver fjerde forventer mindre salg end sidste år og 24 procent forventer slet ikke at tjene penge på at deltage.
Så meget vil forbrugerne handle for til Black Friday
Analysen viser også, at de forbrugere, som går efter særlige Black Friday-tilbud, forventer at bruge cirka samme beløb som i 2021. I 2022 har 22 procent af forbrugerne en forventning om at bruge mere end 5.000 kroner sammenlignet med 20 procent i 2021. Omvendt er der også en lidt større andel i forhold til sidste år, der forventer at bruge under 1.000 kroner.
Foto: Unsplash