De danske forbrugere lagde deres tilbageholdenhed til side og shoppede løs, da netbutikkerne slog dørene op til Black Month. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.

Netbutikkernes omsætning i den ultravigtige november – også kendt som Black Month – ramte indeks 100 og nåede altså sidste års høje niveau. Det viser Dansk Erhvervs E-indeks, som laves i samarbejde med bureauet s360.

Det vækker begejstring hos Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund:

”E-handlen har jo været synonym med vækst de sidste mange år, men i år har omsætningen i flere måneder ligget væsentligt under sidste år. Derfor er jeg på branchens vegne glad for, at vi den her vigtige måned ramte sidste års niveau. Det var tiltrængt.”

”Vi har fulgt tallene tæt hele november, så selvom jeg ikke er overrasket, er det ikke desto mindre glædeligt, at vi nu får et samlet billede, der bekræfter vores forventninger,” uddyber han.

Omsætningsdyk efter Black Friday
Der er dog desværre også et hår i tal-suppen, påpeger Niels Ralund:

”Omsætningen tager et dyk i ugen efter Black Friday. Det er ikke overraskende, at forbrugerne lige ånder ud efter Black Friday, men i forhold til sidste år er faldet lidt større, end hvad jeg havde forventet.”

E-handelsdirektøren håber dog, at forbrugerne blot har taget en lille pause som optakt til juleindkøbene:

”Vi ved, at der bliver handlet en del julegaver i forbindelse med Black Friday, men historisk set har der stadig været masser af købekraft tilbage til julesalget. Det håber og tror jeg også, at der vil være i år.”

Foto: Unsplash