Den økonomiske usikkerhed rammer nu også onlinehandlen. Forbrugerne tør ikke bruge penge, selv om de er tilfredse og trygge ved de danske netbutikker. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv, der har kigget på første halvår i 2022. 

Det kommer nok ikke rigtigt bag på nogen, for ligesom alt andet handel og indkøb falder i takt med stigende priser og usikkerhed, så er det nu også kommet til e-handlen, der for første gang i sin levetid oplever tilbagegang.

Få havde nok forventet, at e-handlen kunne holde den høje kadence efter genåbningen af samfundet. Men den høje vækst på onlinehandlen forblev oppe. Indtil nu. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2022 viser, at forbrugerne handlede 92,7 mia. kroner i de første seks måneder af 2022, hvilket er 1 procent mindre sammenlignet med 1. halvår af 2021. 

Kilde: Dansk Erhverv

”Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang,” siger Niels Ralund, som er E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv. 

Når man samtidig tager de generelle stigende omkostninger ved at være erhvervsdrivende med i udregningen, ser det hårdt ud for fremtiden.

”Konklusionen er, at de to års medvind under corona er afløst af modvind på grund af stor økonomisk usikkerhed. Det er dog vigtigt at understrege, at når vi sammenligner med samme periode i 2019 – altså før coronakrisen – er omsætningen vokset med knap 23. mia. kroner,” siger Niels Ralund. 

Kilde: Dansk Erhverv
Danskerne shopper billigere

De danske forbrugere foretog i det første halve år af 2022 136 mio. handler, hvilket er 1 mio. mere end i samme periode sidste år. Til gengæld bliver der brugt færre penge end før per handel. Gennemsnitsprisen på køb er faldet med cirka 50 kroner. Fra 653 kroner i 2021 til 596 kroner i 2022.  

”Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne. Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget,” forklarer Niels Ralund. 

Danskerne foretrukne online shoppested er tyske Zalando. Her foretages 6 procent af alle danskernes onlinehandler i de første 6 måneder af 2022. Nummer 2 og 3 i rækken er henholdsvis Matas og Nemlig.com.

Danskerne vil gerne handle mere online

Der er ikke kun dårlig stemning at spore i E-handelsanalysen, for samme analyse viser, at danskerne ønsker at øge deres online indkøb.

Kilde: Dansk Erhverv

”Det giver helt klart håb for fremtiden – især fordi det er i forhold til en ekstraordinær travl periode, hvor der virkelig blev handlet igennem. Det understreger, at e-handel er blevet en fast og uundværlig del af rigtig mange forbrugeres hverdag. Derfor er jeg også ganske optimistisk på branchens vegne,” siger Niels Ralund og fortsætter: 

“Dansk e-handel voksede med rekordfart under coronakrisen, og det ser ud til at have varig effekt, selvom vi dette halvår ser tilbagegang.”  

 

Foto: Unsplash