På trods af genåbningen af de fysiske butikker forventer onlinebutikkerne at slå sidste års rekord med et endnu bedre 2021. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Pricerunner.
Den danske e-handel har fået en god start på 2021 med et første kvartal, der slår alle tidligere år. Det viser et nyt e-handelsindex udarbejdet af YouGov for Pricerunner.
Undersøgelsen understreger udviklingen i dansk e-handel, hvor tendensen til onlineshopping, der for alvor eskalerede i nedlukningsåret 2020, fortsætter i 2021.
”Danskernes købelyst er stadig stor, og det er et vigtigt parameter for at bevare arbejdspladser og dermed sikre indtægter for mange tusinde danskere i en tid, der er præget af Covid-19,” siger direktør for Pricerunner i Danmark Martin Andersen.

Sammenlignet med fjerdekvartal af 2020, hvor indexet lå på 76,6 procent, er der sket et forventeligt fald, da fjerde kvartal traditionelt set er årets højdepunkt for e-handlen på grund af særligt Black Friday og julehandlen.
Fremtiden ser lys ud
De gode tal smitter af på onlinebutikkernes optimisme om fremtiden, hvor knap 75 procent af onlinebutikkerne har tiltro til de kommende 12 måneder. Det er en kraftig stigning i forhold til samme tid sidste år, hvor indexet lå på 68,8 procent.
Hertil kommer, at hver fjerde forventer at ansætte mere personale i 2021, ligesom 54 procent planlægger at udvide deres forretning med produkter eller ydelser. Knap halvdelen af respondenterne forventer at øge deres produktion for at imødekomme den øgede efterspørgsel.
”2020 var et rigtig godt år for dansk e-handel. Men i takt med at de fysiske butikker åbner, må man forvente, at en del forbrugere vender tilbage til deres tidligere indkøbsmønstre. Situationen er dog, at vi befinder os på et nyt og meget højt niveau. Derfor tror de danske onlinebutikker på fremtiden og er klar på at investere sidste års overskud i vækst og nyt personale,” siger Martin Andersen.
Undersøgelsen er gennemført af opinions- og markedsundersøgelsesforetagendet Yougov, som sammenlagt har gennemført 64 interviews med danske onlinebutikker.
Foto: Pixabay