Danske virksomheder lider under mangel på mobil parathed. Mens forbrugerne bliver mere og mere mobile, står virksomhederne til gengæld stille og risikerer at miste en bid af mobil milliardomsætning, der ventes at blive fordoblet inden udgangen af 2020.

Skrevet af: Lars Hedegaard Pedersen, lp@agencia.dk

Den canadiske ishockeylegende Wayne Gretzky har engang udtalt, at baggrunden for hans succes var, at han altid søgte at placere sig, hvor pucken vil blive spillet, frem for hvor den allerede havde været.

En læring, som danske designvirksomheder bør tage ved lære af, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at få en bid af den e-handel, der i stigende omfang foregår fra mobile enheder. Virksomhederne er nemlig langt fra til stede i den ’mobile’ virkelighed, som deres kunder befinder sig i.

Det fremgår af Adobes seneste Trend Report, der er udført blandt 7.000 marketingprofessionelle.

Virksomheder står stille
Hos det aarhusianske digitalbureau No Zebra fortæller adm. direktør, Jesper Holm Joensen, at man ofte løber ind i virksomheder, der har svært ved at omstille sig til, at e-handel i stigende grad foregår fra mobile enheder.

”Mange virksomheder står ganske enkelt uden en mobilstrategi for deres forretning. Det hænger formentlig sammen med, at beslutningstagerne i danske virksomheder overser mobilens strategiske betydning for deres kerneforretning,” siger han.

En tilgang, der måske kan blive katastrofal, hvis man læner sig op af tal fra Juniper Research, der for nyligt fremlagde en rapport, som skønner, at den mobile omsætning inden for retail ventes at blive fordoblet inden udgangen af 2020 fra 174 mia. dollar til 362 mia. dollar i 2020.

Kunder bliver mere mobile
Derfor er det naturligvis relevant at se på, hvad der er vigtigt for den enkelte virksomhed for at kunne etablere et stærkt digitalt set up og dermed tage hul på den mobile transformation. Det har man hos No Zebra en løsning på.

”Med en digital modenhedsanalyse giver vi virksomhederne en indikator for, hvad de bør være særligt opmærksomme på i optimeringen af deres forretning. Det fleste undervurderer, i hvor høj grad mobiltelefonen assisterer forbrugeren i forhold til direkte konverteringer. Vi ved, at en kunde i gennemsnit er i berøring med syv til otte touchpoints, inden de lægger en vare i indkøbskurven,” forklarer Jesper Holm Joensen og afslører, at der især er stor usikkerhed omkring, hvornår forbrugeren rent faktisk er mobil, og hvilke enheder, der bliver benyttet til hvilke formål.

Mangler indsigt og kompetencer
”Jeg tror ikke længere, der er tvivl om betydningen af at have den rigtige mobile strategi. Derimod er det stadigt usikkert – afhængig af hvem du spørger – om ’mobile’ er en fast del af virksomhedens overordnede strategi? Det kan være ret kritisk, da det bliver vigtigere og vigtigere at forstå, hvor og hvornår ens kunder bruger henholdsvis deres smartphone og tablet, men også hvordan de køber og researcher på de enkelte enheder,” slutter Jesper Holm Joensen.

Læs mere om den digitale modenhedsanalysen her.