Efter et mørkt 2020 for den danske modeeksport viser nye tal, at tekstilsalget til eksportmarkederne nærmer sig niveauet før krisen, der særligt præges af en eksploderende onlinehandel.

2020 var et mørkt år for den danske modeeksport, der under pandemien blev kastet tre år tilbage.

Nu viser de nyeste eksporttal for første kvartal af 2021, at modeeksporten nærmer sig 2019-niveauet i samme periode før pandemien med en total nedgang på 0,5 procent.

”Samlet set er dansk modeeksport dermed kommet godt ud af første kvartal med kun et lille fald. Det er dog stadigvæk for tidligt at spå, om niveauet holder resten af året, eller om der er tale om en ketchupeffekt som følge af økonomisk stimulans. Forbruget af tøj i EU ser dog umiddelbart ikke ud til at være aftagende som følge af coronakrisen,” siger international chef i Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose, til Jyllands-Posten.

Eksportsalget bærer særligt præg af en stigning i onlinesalget, der – også i Danmark – i første kvartal af 2021 slår alle tidligere år.

 

Udfordringer på Danmarks store eksportmarkeder

Eksporten til det britiske marked lider med en nedgang på hele 44 procent i første kvartal forårsaget af Brexit og de nye handelsvilkår.

Direktør og medejer af DK Company Jens Obel fastslår endvidere, at også det tyske marked, som står for en andel på over 25 procent af den danske tøjeksport, for dem stadig er præget af pandemiudfordringer.

Det suppleres af konkrete tal, som viser et fald i eksporten til nabolandet med fire procent sammenlignet med samme kvartal i 2019.

”Nedlukninger præger udviklingen på det marked og vores detailkunder der. Men generelt vil jeg sige, at det går overraskende godt her i 2021 med afsætningen rundtom i Europa og dermed den samlede udvikling for os,” udtaler Jens Obel.

Foto: Pexels