Der e-handles som aldrig før, og næsten en tredjedel af danskernes forbrug går til udenlandske webshops. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.
De danske forbrugere er glade for at handle på nettet. Ved årets Black Friday blev der sat e-handelsrekord, og alene i første halvår af 2019 voksede danskernes onlineforbrug med 7,6 mia. kroner. 2019 kommer til at sætte rekord i antal milliarder brugt på nethandel. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, skriver Finans.
Det forventes, at danskerne har brugt 146 mia. kroner på e-handel, når 2019 går på hæld, og det er hele 13 procent mere end sidste år. En stor del af omsætningen går til udenlandske webbutikker.
Selvom Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, for godt en måned siden kunne meddele, at færre lader sig lokke af udenlandske fragtpriser, går godt 48 mia. kroner af årets forbrug til udenlandske webshops, lyder det i undersøgelsen fra Dansk Erhverv. De resterende 98 mia. går til danske onlinebutikker.
Dog forventes handlen på de danske netbutikker at gå fra at udgøre 66 procent af den samlede nethandel til at udgøre 67 procent og udgør altså en lille procentdel mere i forhold til de udenlandske netbutikker.
Alle skal underlægges samme regulering
Når danskerne vælger at handle på de udenlandske webshops, skyldes det i høj grad, at udlandet ofte tilbyder produkter, som danskerne ikke kan finde herhjemme. Også prisen er en faktor, og den kan i udlandet være lavere, idet mange udenlandske webshops ikke betaler dansk momsafgift. Det forklarer markedsdirektør hos Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, til Finans.
Det bekymrer Dansk Erhverv, når danskerne handler på sider, der ikke lever op til EU-regler og danske standarder og krav, men når det gælder sider som onlinegiganten Zalando, der netop har sat rekorder i løbet af Cyber Week og holder sig inden for reglerne, er de mindre kritiske, siger Henrik Hyltoft til Finans.
”Det er helt afgørende, at alle salg til danske forbrugere bliver underlagt samme regulering, som eksempelvis dansk moms, så der bliver fair og lige konkurrencevilkår for danske webshops til at konkurrere med de udenlandske,” udtaler han.
Danskerne er generelt bevidste om produktsikkerhed, når de handler på nettet, men alligevel stiger handlen på hjemmesider, der ikke lever op til danske krav om produktsikkerhed, lyder det i en undersøgelse, Dansk Erhverv har udgivet tidligere i år.