Efter nogle år hvor branchen har været presset af stigende konkurrence og en generel ændring i danskernes påklædningsvaner, har skobranchen formået at ændre billedet og vende sidste års tilbagegang til fremgang.
Det går rigtig fint for den danske skobranche – trods ændrede forbrugervaner og hård konkurrence. Det viser Modeanalysen 2023 fra Deloitte.
Resultatet per medarbejder er steget med 1013,9 procentpoint i forhold til 2021. Der er fremgang at spore for alle virksomhedsstørrelser, og alle kommer ud af året med et pænt resultat per ansat. Det meget fine resultat er primært drevet af de mellemstore og store virksomheder. De har formået at vende meget små og direkte negative resultater til positive resultater. De store virksomheder ligger dog fortsat langt under niveauet i 2019 – altså før covid.
Antallet af virksomheder i skobranchen er faldet. Primært de små og mellemstore skovirksomheder er gået tilbage i antal. Den store fremgang i resultatet generelt kan blandt andet tilskrives denne reduktion i antallet af medarbejdere. Det er især antallet af helt små virksomheder, der er reduceret.
Gode resultater
Andelen af virksomheder med overskud er steget med 2,1 procentpoint i gennemsnit. Alle virksomhedsstørrelser klarer sig fint og endda rigtig fint, hvad angår de store og mellemstore virksomheder, hvor 100 procent genererer overskud.
“Netop i skobranchen har Danmark nogle få, men meget store spillere, der giver et lidt forvredet billede af branchen. Ecco og Bianco har vist rigtig gode resultater, mens et relativt stort antal virksomheder i segmentet 0-24 ansatte er forsvundet og påvirker dermed ikke længere tallene i en negativ retning. Min tese er her som for de andre segmenter i modebranchen, at coronalån har holdt kunstigt liv i mange af disse virksomheder,” siger Morten Gade Steinmetz, der er partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, og fortsætter:
“Fremtiden vil nu vise, om den resterende del af virksomhederne reelt har formået at tilpasse forretningen til den nye markedssituation og dermed kan fortsætte den positive udvikling.”
Foto: PR / Gabriela Hearst