Den voksende folkelige bevidsthed om samfundsansvar, herunder ikke mindst klimaet, er formodentligt årsagen til det markant større pres for at udvise samfundsansvar blandt detailvirksomhederne.

Samfundsansvar, CSR og bæredygtighed. Det er tre begreber, som i den seneste tid er begyndt at fylde mere og mere i den offentlige debat blandt forbrugere, politikere og beslutningstagere.

Af den årsag har Dansk Erhverv sat sig for at afdække, hvordan de danske virksomheder oplever forventningerne til og gevinsterne af arbejdet med samfundsansvar.

Data i analysen er indsamlet blandt Dansk Erhvervs medlemmer i oktober 2019, hvor i alt 779 virksomheder har deltaget. Undersøgelsen er repræsentativ for Dansk Erhvervs medlemsbase, men resultaterne kan ikke nødvendigvis generaliseres til alle danske virksomheder.

I rapporten anvender Dansk Erhverv begreberne samfundsansvar, CSR og bæredygtighed synonymt om virksomhedernes arbejde med sociale indsatser, tiltag for at nedbringe miljø- og klimamæssige påvirkninger eller etiske forholdsregler i forhold til leverandører og samarbejdspartnere.

 

Detailhandlen oplever det største forventningspres

Det er især detailvirksomhederne, som oplever et stigende forventningspres i forhold til at udvise samfundsansvar. Helt nøjagtigt er det 51 procent af virksomhederne, hvilket er højere end gennemsnittet på tværs af brancherne, hvor andelen lyder på 34 procent. Det er, ifølge undersøgelsen, derfor også detailvirksomhederne, som i højest grad oplever et stigende forventningspres.

Detailvirksomhederne henvender sig primært til forbrugerne. Af den årsag peger Dansk Erhverv på, at det er den voksende folkelige bevidsthed om samfundsansvar, især i forhold til klimaet, der formodentligt ligger til grund for det markant større pres for at udvise samfundsansvar blandt detailvirksomhederne.

Det er især fra politikere, at virksomhederne oplever et forventningspres. I alt 77 procent af detailvirksomhederne oplever et forventningspres fra politikere, mens gennemsnittet blandt alle deltagende virksomheder ligger på 72 procent.

Herefter kommer B2C-kunderne, hvor i alt 68 procent af detailvirksomhederne oplever et forventningspres. Her er gennemsnittet blandt alle virksomhederne i analysen 54 procent.

Dansk Erhverv skriver i analysens rapport:

”Detailbranchen er et knudepunkt for danskernes hverdag og binder tusindvis af virksomheder og forbrugere sammen. Det er derfor naturligt, at mange fokuserer på detailhandlen, når danskernes bæredygtige adfærd kommer på tale.”

 

Samfundsansvar er lig med gevinst

I analysen er de deltagende virksomheder blevet spurgt ind til, hvilke gevinster det at udvise samfundsansvar vil kunne give en virksomhed.

Den gevinst, som de fleste detailvirksomheder oplever, vedrører branding og omdømme. I alt 65 procent af virksomhederne mener, at der er en branding- og omdømmegevinst i at udvise samfundsansvar. Det er mere end gennemsnittet af alle virksomheder, hvor i alt 54 procent mener, at branding og omdømme er en gevinst.

På en andenplads ligger ’Goodwill hos samarbejdspartnere og politikere’, hvor detailvirksomhederne følger gennemsnittet af virksomhederne i undersøgelsen. Her er andelen henholdsvis 58 og 57 procent.

Investorpleje er den gevinst, som færrest detailvirksomheder anser som en gevinst i arbejdet med samfundsansvar. Her har 22 procent svaret, at det er en gevinst. Gennemsnittet fra alle virksomhederne i undersøgelsen ligger på 25 procent.

Det er kun 28 procent af alle de deltagende virksomheder i analysen, der forventer at kunne opnå direkte økonomiske gevinster vedrørende salg som følge af at være en mere ansvarlig virksomhed.