Digital handel oplever voldsom vækst i Norden

Coronakrisen har sat skub i de nordiske forbrugeres indkøb på nettet. Se de nyeste tal fra Salesforce her. 

Den digitale handel er under coronakrisen eksploderet i et endnu uset omfang. Det viser nye tal fra den amerikanske softwaregigant Salesforce, der driver og indsamler data fra en række af de største webshops herhjemme og i udlandet for kendte brands som Bestseller, Pandora og Georg Jensen.

I den netop offentliggjorte rapport Q2 Shopping Index fremgår det, at onlineomsætningen i Norden er steget med 54 procent i andet kvartal af 2020 i forhold til samme periode sidste år. Det er den højeste stigning i indeksets syvårige eksistens.

Antallet af ordrer, det gennemsnitlige forbrug per besøg samt den samlede mængde trafik har ligeledes oplevet en kraftig stigning på henholdsvis 57 procent, 38 procent og 11 procent sammenlignet med andet kvartal i 2019.

Smartphones er fortsat den mest populære enhed til onlineindkøb blandt de nordiske forbrugere. Her stod mobil e-handel for 55 procent af alle ordrer, der er placeret i andet kvartal af 2020. Antallet af ordrer taget fra en computer steg til 37 procent, mens brugen af tablets er faldende og kun tegner 6 procent af alle gennemførte handler online.

Den samme kraftige digitale vækst gør sig også gældende på globalt plan, hvor der i andet kvartal er solgt for 71 procent mere gennem e-handel end sidste år. Salget er særligt drevet af produktkategorier indenfor husholdning og underholdning, der har hjulpet forbrugerne med at få en ny hverdag til at hænge sammen under nedlukningen.

“Opgørelsen over e-handlen i andet kvartal bekræfter, at coronakrisen har medført ændringer i vores indkøbsvaner, som med stor sandsynlighed er permanente. Med den rekordstore stigning i den digitale omsætning herhjemme på hele 54 procent i perioden fra april til juli er der ikke længere nogen tvivl om, at populariteten af e-handel vil fortsætte længe efter, at pandemien er ovre. Det vil have varige konsekvenser, der kan mærkes for de virksomheder, der ikke omstiller sig til den nye normal,” siger Lars Grønkjær, der er Senior Regional Vice President for Salesforce i Norden, i en pressemeddelelse.

Foto: Pexels