TikTok haler ind på de traditionelle sociale kanaler, når det kommer til de unges foretrukne online shoppingkanaler, men Facebook og Instagram rangerer stadig højest. 

Vi har på det seneste kunne læse om stigende e-handel fra mobilen og faldende forbrugertillid, hvilket har haft en afsmittende effekt på e-handlen. Indenfor influencermarketing taler man om “people buy from people they trust” – altså folk køber fra dem, de stoler på. I den seneste e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv, tyder noget på, at marketingsfolkene har fat i den lange ende.

Kilde: Dansk Erhverv

Dansk Erhvervs nyeste analyse viser, at hver tredje danske forbruger, der shopper online, følger netbutikker og influencers på sociale kanaler. Der er især unge og kvinder, der findes blandt følgerne. De søger primært efter inspiration til køb af tøj, sko, smykker og personlig pleje. En tredjedel svarer til stort set samme andel, som de seneste år, men influenceres betydningen er faldet en smule post corona.

”Det ændrer dog ikke på, at det er en rigtig god idé for netbutikkerne at bruge de sociale medier. Vi kan også se, at når inspirationen fører til køb, så sker det i overvejende stil også på nettet,” fortæller Mathilde Møller, Dansk Erhverv og medansvarlig for Digital Handels sociale medier.

Kilde: Dansk Erhverv
Facebook og Instagram holder fast i toppen

Facebook og Instagram ligger i toppen som danskernes foretrukne sociale shoppingkanaler. Det betyder samtidig, at den traditionelle blog, der førhen var været et eftertragtet sted at indhente shoppinginspiration, er stærkt nedadgående i popularitet.

”Tallene bekræfter, at rygterne om Facebooks død er stærkt overdrevne. Til gengæld ser det sortere ud for de traditionelle blogs, som bløder brugere og har gjort det i flere år. Det hænger formentlig sammen med, at det er blevet nemt at købe direkte gennem eksempelvis Instagram, og derfor har hverken brugere, influencere eller butikkerne lige så stort behov for dem,” forklarer Mathilde Møller.

TIkTok eksploderer

Er din virksomhed ikke på TikTok endnu? Er din målgruppe i en yngre del af befolkningen? Så tyder Dansk Erhvervs analyse på, at du skal til at komme ud af starthullerne. Ifølge Mathilde Møller skal mediet virkelig tages alvorligt – både nu og i fremtiden.

Otte procent af forbrugerne svarer, at de følger netbutikker og/eller influencers på TikTok, hvilket er en fremgang fra seks procent i 2021. TikTok overgår desuden Snapchat betydeligt hos de unge. Fortsætter udviklingen kan den kinesiske nykommer også indhente Facebook inden længe.

”Andelen af unge, der følger influencers eller netbutikker på TikTok, er ganske enkelt eksploderet med en fordobling fra 2021 til 2022, så det nu er knap hver tredje unge, der bruger TikTok som inspirationskilde,” siger Mathilde Møller.

Kilde: Dansk Erhverv

Mathias Hillerup er CTO i performance marketingbureauet s360 og vandt til at arbejde på sociale kanaler. Han er enig med Mathilde Møller.

”Jeg er helt overbevist om, at det skal tages meget seriøst, og mediet vil helt sikkert også vokse de kommende år. Samtidig viser tallene, at brugerne faktisk allerede nu er ældre, end mange tror, og derfor er de også mere købestærke. Derfor tror jeg, at antallet af virksomheder på TikTok vil vokse kraftigt over de næste år,” siger Mathias Hillerup og fortsætter:

“Det er et anderledes medie end Facebook, og derfor skal man ikke tro, at man bare kan gentage sin marketingsucces på TikTok. Man skal være mere kreativ og åben og dermed også sårbar. Det kræver mod, og det skal man som virksomhed være bevidst om og klar til.”

Kilde: Dansk Erhverv
“TikTok er markant mere interessant end eksempelvis Meta”

Søstrene Grene er en af de virksomheder, der har kastet sig over TikTok. I 2021 oprettede de en bruger på den sociale platform uden en reel plan eller strategi. Det handlede om nysgerrighed, og om hvad platformen kunne gøre for Søstrene Grene.

“Vi så egentlig bare en spændende ny platform, hvor der var bedre mulighed for at udfolde sig kreativt, og så fandt vi hurtigt ud af, at vores DIY-univers, som kunderne ønsker mere af, passer rigtig godt til TikTok, så det var oplagt at prøve mediet af,” fortæller René Tingskov, som er Media & Martech Manager i Søstrene Grene.

Nysgerrigheden udviklede sig til en strategi. Følgerskaren voksede hurtigt og i slutningen af marts 2022 var Søstrene Grene på mere end 50,000 følgere. Nu, i maj, nærmer følgerantallet sig de 100.000 følgere:

”Jo mere indhold, vi lægger ind, jo flere følgere får vi, så organisk er kanalen rigtig, rigtig interessant,” siger René Tingskov.

Til gengæld har Søstrene Grene endnu ikke haft den store succes, når de bruger penge på annoncering på TikTok, men det går hurtigt på platformen, så hvad der var status quo i dag kan være outdated i morgen.

”Vi prøvede med vores julekollektion sidste år at sætte alle sejl ind på at lave god case både kreativt og opsætningsteknisk, men det var ret skuffende. Mediet er siden da blevet mere modent, og TikTok har blandt andet lanceret 1. partscookies samt server-side tracking, som gør annoncedelen markant mere interessant og sammenlignelig med for eksempelvis Meta (Facebook og Instagram.red). Det betyder også, at vi skal kigge på den kommercielle del igen; hvordan går vi fra engagement til at kunderne besøger butikken og køber varerne? Det, tror jeg, bliver ganske interessant, fordi vores følgerskare vokser så markant.”

Ifølge Danske Erhvervs medlemsanalyse, Digital Handel, bruger 15 procent af virksomhederne i dag TikTok, mens 56 procent forventer at bruge flere ressourcer på det i 2022.

Læs hele rapporten fra Dansk Erhverv her.

Foto: Unsplash