Nye tal viser, at de fleste forbrugere beholder de produkter, som de køber på nettet. Tallene punkterer myten om skyhøje returrater og er godt nyt for netbutikkerne og miljøet – også selvom nogle forbrugere beholder varer, de egentlig ikke vil bruge.
De danske forbrugere er gode til at vælge de rigtige varer online, og de danske netbutikker er gode til at give kunderne det, de efterspørger. Det fristes man til at konkludere, når man ser på, hvor mange – eller rettere sagt få – varer, forbrugerne sender retur til netbutikkerne. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser nemlig, at 9 ud 10 forbrugere beholder de varer, de køber.
Den lave returrate er godt nyt for netbutikkerne, mener Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv.
”Det er både besværligt og omkostningstungt for netbutikkerne, når varerne sendes retur, så det er glædeligt, at returraten er så lav. Samtidig tager det luften ud af myten om skyhøje returrater i e-handlen.”
Det er i princippet positivt, fordi man ikke ‘spilder’ en tur frem og tilbage, pointerer Jens Wedenborg. Der er dog et ‘men’ i den forbindelse:
”Hver femte kunde har beholdt en vare, som de egentlig ville have returneret. Nogle bliver selvfølgelig brugt, men det kan ikke afvises, at nogle produkter bliver smidt ud eller gemt væk, hvilket hverken er godt for netbutikkens NPS eller miljøet. Det er også derfor, at mange netbutikker og leverandører arbejder hårdt på at gøre returnering så gnidningsløst som muligt.”
De unge sender tøj retur
De unge er den gruppe, som sender mest retur. Faktisk er det hver femte ordre, som sendes helt eller delvist tilbage. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med højest returrate.
”Det er udtryk for, at disse varer er sværest at bedømme på størrelse og fit, og så at prøverummet er rykket hjem i stuen. Det kan vi også se ved, at flere virksomheder kører med ‘prøv nu, betal senere’. Det er aldrig godt med en returnering, men det også bare en del forretningen for tøjbutikkerne,” forklarer Jens Wedenborg.
Han mener dog, at der er gode muligheder for at mindske returraten i fremtiden.
”Der bliver investeret meget i størrelsesguides og teknologi, der hjælper forbrugerne med at finde de rette størrelser, så det er bestemt muligt.”
Foto: Pexels