Faldende efterspørgsel giver sværere vilkår for danske engrosvirksomheder

De danske engrosvirksomheder har i særdeleshed mærket til krisen grundet den faldende efterspørgsel. Både driftsresultat pr. ansat, overskudsgrad og afkastet af investeret kapital falder i gennemsnit som følge af krisen.

Covid-19 har for alvor sendt modebranchen ud på gyngende grund. Mange danske modevirksomheder oplevede – og oplever stadig – interne kriser med svingende efterspørgsel, tvangslukkede forretninger og en faldende eksport.

Især engrosvirksomhederne er mærket af nedlukning i Danmark og resten af Europa, og det er gået hårdt udover virksomhedernes indtjening. Det viser Modeanalysen 2021, der er udarbejdet af Deloitte.

Analysen for engrosvirksomhederne baserer sig på regnskaber fra 724 engrosforhandlere beskæftiget inden for salg og fremstilling af beklædning.

I 2019/20 leverede de danske engrosvirksomheder i gennemsnit et driftsresultat pr. ansat på omkring 250.000 kroner. Det er over 100.000 kroner lavere end året før, hvor driftsresultatet pr. ansat lød på 362.000 kroner.

Ifølge Morten Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, skyldes den økonomiske tilbagegang en faldende efterspørgsel fra flere eksportmarkeder.

“Vi kan se en opbremsning fra flere eksportmarkeder. Især i Tyskland, som er vores største eksportmarked, er efterspørgslen faldet, og lukkede landegrænser har ikke gjort det nemmere at transportere varer ud af landet,” lyder det fra branchelederen.

 

Forretningsmodellen skal ændres

Når driftsresultatet pr. ansat falder, så gør afkastet af den investerede kapital det samme. Modeanalysen 2021 viser, at engroshandlens gennemsnitlige afkast af investeret kapital falder fra 16,9 procent i 2018/19 til 9,8 procent i 2019/20.

Lige netop på grund af tilbagegangen mener Morten Steinmetz, at tiden er inde for engrosvirksomhederne til at stoppe op og gentænke den måde, de driver forretning på. Især når det kommer til købsadfærd og bæredygtighed.

“Tiden er inde til at reflektere over, om den måde man som engrosvirksomhed driver forretning på, matcher den ændrede købsadfærd på de forskellige eksportmarkeder. Eksempelvis har bæredygtighed en stor plads i forbrugernes bevidsthed, og de forventer i stigende grad at købe fra modebrands, der producerer med miljømæssig omtanke,” siger han og fortsætter:

“Det er vigtigt, at virksomhederne skruer op for datadisciplinen og reagerer på den ændrede købsadfærd og de input, de får fra deres agenter. De skal sørge for at tilpasse kapacitetsomkostningerne og købe rigtigt ind, så de ikke ender med at ligge inde med for mange varer. Hvis de lykkes med det, vil det både komme deres forretning og miljøet til gavn.”

 

Svingende aktivitetsniveau udfordrer

Den gennemsnitlige overskudsgrad for de danske engroshandlere er også svært påvirket af den faldende efterspørgsel og lander på 7,9 procent i 2019/20 sammenlignet med 12,6 procent i 2018/19.

Det er i særdeleshed de engrosvirksomheder med mellem 10-24 ansatte, der har haft det svært. Fra 2018/19 til 2019/20 er deres overskudsgrad i gennemsnit faldet med -0,5 procent til knap -14 procent. En af årsagerne hertil er ifølge Morten Steinmetz kapacitetsudfordringer:

“De store aktører kan nemmere tilpasse medarbejderskaren og ressourcerne, hvorimod de små forhandlere har sværere ved at tilpasse deres kapacitet til det svingende aktivitetsniveau, vi har set det seneste år,” siger han og afrunder:

“Hos de små aktører sidder der måske kun en af hver funktion, som ikke kan undværes. De skal bruge en designer, en indkøber og en skrædder for at få forretningen til at køre rundt. Og det gør dem mindre omstillingsparate i krisetider.”

Foto: Pexels