I dag er det Singles Day, og det kinesiske koncept – der er en pendant til Black Friday – er ved at vinde frem i Danmark. Andelen af forbrugere med købsintention på Singles Day er mere end fordoblet, viser analyse fra Dansk Erhverv.

Mens Black Friday for alvor har sat sig fast hos forbrugerne, har det haltet mere med den kinesiske pendant, Singles Day, der afholdes i dag den 11. november. Men det ser ud til, at det er ved at ændre sig. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.

Blandt danskerne generelt kender 36 procent til Singles Day, og otte procent forventer at købe særlige Singles Day-tilbud.

Undersøgelsen viser også, at blandt de forbrugere, der har handlet online i den seneste uge, er kendskabet helt oppe på 46 procent, mens 13 procent forventer at handle på Singles Day. I 2020 var de tilsvarende tal på 32 procent og seks procent.

“Vi er ikke oppe på Black Friday-niveau endnu, men tendensen har været den samme de seneste år; flere forbrugere kender til Singles Day, og flere forventer også at handle på dagen – andelen af forbrugere med købsintention er faktisk mere end fordoblet,” forklarer Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

 

Dansk Erhverv analyse Singles Day
Dansk Erhverv

I år vil hver fjerde netbutik med salg til forbrugere køre med Singles Day-tilbud. Netbutikkernes forventning er, at det bliver en god salgsdag uden dog at nå helt op på det vækstniveau, som vi kender fra Black Friday.

Dansk Erhverv Singles Day analyse
Dansk Erhverv

”Sidste år var der ganske mange butikker, hvor salget oversteg forventningerne markant, så det bliver interessant at se, om forbrugerne igen tager fusen på dem,” siger Simon Bjerremann og tilføjer, at en del netbutikker ikke forventer, at salget bliver markant større end en normal dag, men alligevel vurderer de, at det giver god mening at være med.

“Butikkerne må vurdere, at de kan give forbrugerne en ekstra oplevelse på dagen, som giver højere loyalitet og betaler sig tilbage senere. Samtidig kan man også få testet sit tilbud-set-up igennem inden Black Friday.”

Dansk Erhverv Singles Day analyse
Dansk Erhverv

 

En anden slags import fra Kina

Ifølge Simon Bjerremann er det øgede kendskabs til Singles Day et godt eksempel på, at kinesiske trends langsomt men sikkert vinder indpas i Vesten.

Tidligere har vi primært importeret varer fra Kina, men i de sidste år har vi set flere eksempler på, at vi også ‘importerer’ forbrugsmønstre, teknologier og tendenser, forklarer han:

”Der er god grund til, at mange er begyndt at kigge mod Kina og Beijing fremfor USA og Silicon Valley, når de skal forsøge at spotte de næste store trends, som vil ramme Danmark. Et godt eksempel er Live Shopping, som virkelig er stort i Kina, og nu også så småt slår igennem i Vesten. Men også QR-koder, Social Shopping Apps og Direct to Consumer-ideen er eksempler på noget, som først bliver populært og mainstream i Kina, og derefter også vinder indpas andre steder. Derfor er det også naturligt, at Singles Day begynder at få fat.”

Singles Day er verdens største shopping-fænomen. I begyndelsen blev den afholdt 11/11, men flere virksomheder har udvidet tilbudsperioden, så den løber fra den 1. til den 11. november. Kinesiske Alibaba, som er den største spiller på Singles Day, omsatte i 2020 for 74,1 mia. dollars i forbindelse med Singles Day. Til sammenligning blev der i USA omsat for 9 mia. dollars online til Black Friday 2020.

 

Foto: Unsplash