En global undersøgelse af influencere viser, at 57 procent snyder med følgertallet på Instagram. Ifølge undersøgelsen skildrer tallene også virkeligheden herhjemme: Her er det 47 procent af alle influencere, der har købt sig til flere følgere.

Det er unægteligt ikke gået nogens næse forbi, at influencer marketing bliver benyttet mere og mere i diverse brancher – især i mode- og livsstilsbranchen.

Og er man en af de virksomheder, der investerer i influencer marketing for at fange forbrugernes opmærksomhed, skal man nu være ekstra opmærksom på sin brug af influencere. Det skal man i hvert fald, hvis man tager et kig på den globale undersøgelse af influencere, der er foretaget af den internationale analysevirksomhed Hype Auditor.

Analysevirksomheden har undersøgt i alt 1,8 mio. Instagram-profiler. 4.000 af dem er danske, hvoraf alle profilpersonerne kan betegnes som influencere. Ifølge undersøgelsen har 47 procent af de undersøgte profiler købt sig til flere følgere på Instagram. Det skriver Politiken.

Man kan altså derfor som virksomhed have købt eksponering over for en følgerskare, som reelt set er langt mindre, end hvad den syner på Instagram.

Hype Auditors marketingchef Anna Komok opfordrer derfor virksomheder til at være ekstra opmærksomme, når eller hvis de vil benytte sig af influencere i sin markedsføring. Hun har udtalt følgende til Politiken:

”Der er ingen tvivl om, at analysen betyder, at det er værd for firmaer, der benytter sig af influencere, at tjekke tingene igennem en ekstra gang, hvis ikke de vil spilde deres penge.”