Inden for de sidste 14 dage har hver femte netbutik haft en fremgang i salget på mindst 50 procent. Det betyder flere ansættelser og færre fyringer, viser nye tal fra FDIH.
Der sår sig inden tvivl om, at store dele af nethandlen har vundet i jackpot, efter Danmark – og store dele af detailhandlen – lukkede ned.
I begyndelsen af nedlukningsperioden var salget online svingende, men efter lidt tid var der overvejende fremgang at spore hos de digitale forretninger.
Nu har FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, offentliggjort de seneste coronatal, der viser, at mere end hver tredje netbutik mener, at de sidste 14 dage i onlinehandlen kan betegnes som ”business as usual”.
Hver femte netbutik melder om vækst på mindst 50 procent, mens mere end hver tiende har en vækst på over 100 procent.
”Der er også færre, som oplever et markant fald i salget, så der er fine tegn på, at branchen bevæger sig i den rigtige retning. Nu bliver det interessant at se, hvordan genåbningen af storcentre og fysiske butikker påvirker e-handlen,” siger Simon Bjerremann, der er analysechef hos FDIH.
Ifølge FDIH’s seneste E-handelsanalyse er det samlede forbrug på nettet i april 2020 større end i april 2019 og omsætningerne i januar og februar, hvor coronavirusset endnu ikke havde ramt Danmark.
Særligt køb af tøj, sko og accessories er i en rivende fremgang, der lå på 13 procent i april 2019 og nu ligger på 18 procent i 2020.
Flere ansættelser og færre fyringer
Væksten i netbutikkerne er primært båret af nye kunder, som ikke tidligere har handlet online.
Og ifølge analysen er det ikke kun nye kunder, som netbutikkerne betyder velkommen lige for tiden. Hver tredje netbutik har også budt nye medarbejdere velkomne. 32 procent har ansat nye medarbejdere på grund af travlhed, 51 procent har ingen intentioner om at ansætte nye medarbejdere, 4 procent forventer at fyre medarbejdere inden for de næste tre uger, og 10 procent har allerede fyret medarbejdere, fremgår det af analysen.
Foto: Pexels.com