Ny analyse viser, at godt hver femte forbruger vil skrue op for e-handlen i 2024. Især de digitale tøjbutikker kan se frem til yderligere fremgang.
Efter et for mange halvsløjt 2023 er der nu grund til optimisme på vegne af dansk e-handel.
En ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at 21,8 procent af onlineforbrugerne i december 2023 forventede at handle mere de kommende 12 måneder, mens 10,6 procent forventede at handle mindre.
Netto forventede godt 11 procent af onlinekunderne derfor at øge forbruget de kommende 12 måneder ift. det foregående år, hvilket er markant højere end de 4,5 procent, der har været gennemsnittet de seneste 12 måneder.
Tallene kan ”forhåbentligt banke lidt optimisme ind i branchen,” mener e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, som dog påpeger, at tallene faktisk ikke kommer som den helt store overraskelse:
”Det har i mange år været sådan, at forbrugerne skruer op for forventningerne i december. Der har været et par forskelle de sidste år, hvor usikkerheden har været stor, men nu ser det ud til, at den tendens vender tilbage. Det er yderst positivt.”
Netbutikkerne gør det godt
De stigende forventninger til forbruget glæder Niels Ralund, men analysen indeholder også et andet tal, der får e-handelsdirektøren til smile:
”Det er kun 8 procent af dem, der ikke vil handle mere, der svarer, at det er på grund af netbutikkernes service. Det fortæller mig, at hvis der kommer lidt mere ro om økonomien, så vil mange formentlig ændre mening og handle mere. Det giver grund til optimisme.”
Flere sko og mere tøj i kurvene
Dykker vi ned i tallene, er der især godt nyt for tøj- og skobutikkerne, som kan se frem til, at forbrugerne vil lægge endnu flere varer i de digitale kurve. Knap så godt ser det ud for Bolig- og havebutikkerne, som dog kan glæde sig over, at forventningerne er bedre end ved indgangen til 2023.
”Trods forskelle så kan alle brancher se frem til vækst. Det falder et tørt sted,” siger Niels Ralund.
Foto: Unsplash