Tæt på 700 tons nyt tøj i originalemballage eller med prismærker bliver hvert år bortskaffet i Danmark, estimerer en ny rapport fra Forbrugerrådet Tænk. “Det virker helt meningsløst,” lyder det.
Affaldskonsulentfirmaet Econet har i en ny rapport udarbejdet for Forbrugerrådet Tænk undersøgt, hvor meget nyt, usolgt tøj, der bliver smidt ud af det private erhvervsliv, herunder forhandlere, detailforretninger, supermarkeder, varehuset og showrooms.
På baggrund af indsamlet affald i perioden 2018-2020 estimerer rapporten, at omkring 700 tons nyt tøj bliver smidt ud af det danske, private erhvervsliv. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.
Størstedelen af det tøj, der bliver smidt ud, kommer fra supermarkeder, stormagasiner og varehuse, lyder det.
“Produktion og distribution af tøj og tekstil udgør en af de største belastninger for vores miljø og klima, og det virker helt meningsløst, at der bliver smidt helt nyt, usolgt tøj direkte i skraldespanden. Det forventes, at produktionen af tøj og sko stiger markant de næste 10 år, og derfor opfordrer vi nu til, at man eksempelvis med forpligtede brancheaftaler eller ved at håndhæve de regler, der er på området, sørger for at nyt tøj ikke ender i skraldespanden. Der er brug for indsatser hele vejen rundt, og det er en opgave, som skal løftes af både tøjbranchen, myndigheder, politikere og forbrugere,” siger formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, i pressemeddelelsen.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til fælles handlingsplan
Forbrugerrådet Tænk vil derfor have tøjbranchen, politikere og ngo’er til at sætte sig sammen og udarbejde en fælles national handlingsplan for fremtidig udsmidning af tøj og tekstil.
“Vi ved, at der blandt andet er et stort spild af tøj hos forbrugeren, som bruger tøjet for lidt, og vi kan se, at nogle forhandlere smider usolgt tøj ud. Men der er behov for mere viden, så vi kan lave de rigtige og målrettede indsatser, der kan stoppe overproduktion og minimere tøjspildet til gavn for klima og miljø. Vi hører fra tøjbranchen, at de gerne vil gøre en indsats, og forbrugerne er også ved at blive mere bevidste om de her sammenhænge. Forandringer skabes bedst, når man løfter i flok, og vi kan eksempelvis se, at man har haft god succes med en tilsvarende national handlingsplan på plastikområdet,” forklarer Anja Philip.
Flere lover ikke at smide tøj ud fremover
I kølvandet på ovenstående har Forbrugerrådet Tænk foretaget en rundspørge blandt 85 virksomheder, der repræsenterer i alt 115 tøjbrands, om de vil tilslutte sig et løfte om ikke at destruere usolgt tøj, der ikke fejler noget.
Her svarer 50 virksomheder, at de lover, at de fremover ikke destruerer usolgt tøj mere, men i stedet sender det til genbrug eller genanvendelse. Heriblandt findes virksomheder som Salling Group, Coop, H&M, Bestseller og Boozt.
Foto: Pexels