En ud af fire europæere har reduceret sit tøjindkøb af etiske grunde, og hele 83 procent mener, at branchen bør være forpligtet ved lov til at tage etiske forhold i betragtning i tøjproduktionen.

Bæredygtighedsbegrebet har i den seneste tid været allestedsværende, og tøjbranchen er ingen undtagelse. Flere rapporter meddeler, at forbrugerne vil have bæredygtig mode, og i efteråret så en ny, bæredygtig modeuge dagens lys.

Den bevidste forbruger har for alvor gjort sit indtog, og hver fjerede europæer, 23 procent, har reduceret sit tøjindkøb af etiske grunde.

Hele 83 procent af europæerne mener, at tøjproducenter bør være forpligtet ved lov til at tage etiske forhold i betragtning i deres tøjproduktion. Det viser en ny undersøgelse af europæernes holdning til mode og etik foretaget af analyse- og konsulentorganisationen Yougov.

Det er dog fortsat prisen, der er mest afgørende, når europæerne køber tøj. Hele 76 procent svarer, at prisen er det dominerende kriterie, når de køber tøj. Dernæst er kommer, hvordan tøjet sidder, som 66 procent angiver som vigtigste kriterie. Lavest vægtes tøjets indvirkning på miljøet, som 10 procent har svaret er den vigtigste faktor, når de køber tøj.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af interviews med repræsentativt udvalgte personer på 18 år og opefter fra Yougovs omnibuspanel i perioden mellem den 23. oktober til den 6. november 2019. Deltagerne kommer fra Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Danmark, Sverige, Finland og Norge.

 

Hver femte dansker har reduceret sit tøjforbrug

Det er de danske forbrugere, der i laveste grad har valgt at reducere tøjforbruget af etiske grunde. 70 procent af de danske paneldeltagere har svaret, at de ikke har nedsat deres tøjindkøb af etiske årsager, og det er dermed 18 procent af danskerne, der har valgt at skære ned på tøjforbruget.

Danskerne har til gengæld rekord i at donere tøj, de ikke længere går i, til velgørenhed. 77 procent af danskerne vælger efter brug at forære deres tøj væk. På europæisk plan er tallet 68 procent.

Når der skal købes nyt tøj, vælger 52 procent af europæerne at købe fra fast fashion-kæder som H&M, Mango og Zara. Det gælder 68 procent af spanierne, hvor flest vælger at købe nyt hos highstreetkæderne. I Danmark gælder det 48 procent af forbrugerne.

Trods et ønske om lovgivning om etisk tøjproduktion svarer blot henholdsvis 15 og 12 procent af europæerne, at de foretrækker at købe deres tøj i genbrugsbutikker eller fra såkaldt etiske varemærker. I Danmark foretrækker 16 procent af forbrugerne at købe tøj i en genbrugsforretning.

De fleste forbrugere, 35 procent, synes, at etiske og miljøvenlige brands er for dyre, og 31 procent finder det svært at vurdere, hvilke miljøvenlige aspekter der er opfyldt. For 22 procent af de danske forbrugere er det tilgængeligheden, der afholder danskerne fra at købe etisk og miljøvenligt tøj. De mener nemlig, ifølge undersøgelsen, at tøjet er svært at finde.