Den ultimative shoppingweekend trodser klimakrisen, når fire ud af ti danskere i år tager del i Black Friday. Det er 15%-point mere end i 2016. Det viser en ny måling, som YouGov har gennemført for Nordea.

Købelyst trumfer klimabekymring, når Black Friday ruller ud over landet i slutningen af november. Ganske vist skruer de 18-25-årige en anelse ned for indkøbene i år. Til gengæld ventes de pengestærke 40-54-årige at skrue yderligere op.

”Der er sikkert dem, der forestiller sig, at den grønne bevidsthed og klimabekymringen vil lægge en dæmper på indkøbslysten. Men den grønne bevidsthed kan ikke måles med Black Friday-alen. Butikkerne kan derfor med sindsro fylde hylderne op, for hvad enten vi kan lide det eller ej, så er der lagt op til forbrug i stor stil”, konkluderer Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea.

Julegaver står højere på indkøbslisten end tidligere år. Således skal hver fjerde kvinde og hver fjerde dansker under 55 år på julegavejagt i Black Friday-weekenden. Uanset alder og køn vil flere forbrugere i år også gå efter ting, som de ved, de mangler. Flere forventer også at impulskøbe i løbet af Black Friday-weekenden, viser målingen.

 

Sort weekend og grøn hverdag

Halvdelen af danskerne har ganske vist ændret deres forbrugsvaner på grund af klimabekymring. Det er dog kun en ud af ti, der har lavet om på mange af deres vaner.

”Det, som flest har lavet om på, er deres madvaner. Og vi mennesker er nu en gang sådan indrettet, at vi laver forskellige regnskaber oppe i hovedet. Derfor kan vi sagtens gøre Black Friday sort, mens vi gør hverdagen grønnere ved at spise mere sundt og undgå madspild,” siger Ann Lehmann Erichsen.