Logistikanalysen 2020: Så mange pakker sender de danske virksomheder om året

De danske virksomheder forventer en fordobling i antallet af pakker om tre år. Læs om, hvilke udfordringer og vigtige konkurrenceparametre de danske e-handelsvirksomheder ser på logistikområdet.

Det er efterhånden en kendsgerning, at dansk e-handel buldrer frem.

Det kommer endnu en gang tydeligt til udtryk i Dansk Erhverv – Digital Handels nye logistikanalyse, hvor knap halvdelen af virksomhederne svarer, at de sender mere end 50.000 pakker om året. Faktisk sender hele 35 procent mere end 100.000 pakker om året, viser analysen.

Det er en stigning i forhold til antallet af sendte pakker sidste år. Men tallet har endnu ikke toppet, mener virksomhederne.

8 ud af 10 virksomheder mener, at de om tre år vil sende dobbelt så mange pakker.

Den voksende pakkemængde og optimisme skyldes blandt andet, at andelen af netbutikkernes ordrer, som sendes til udlandet, fortsætter med at stige. 27 procent af virksomhederne sender mere end hver fjerde pakke ud over de danske landegrænser. I 2019 var det 24 procent.

Travlheden smitter af på leverandørerne, som ifølge analysen har fået flere kunder. 85 procent af virksomhederne bruger mere end én leverandør, mens 31 procent anvender mindst fire forskellige – det er en lille stigning i forhold til sidste år.

 

Flere pakker medfører flere udfordringer

Det er positivt for e-handlen, at så mange shopper online, men det er ikke uden udfordringer for e-handelsvirksomhederne.

Håndtering af lagerkapacitet som eksempelvis pladsforhold og personale er det, som over en tredjedel af virksomhederne mener er den største udfordring.

30 procent mener, at det er en udfordring at imødekomme forventninger om hurtig levering og ekspedition, og 27 procent siger, at det er en udfordring at sikre, at vareleverandørerne overholder deadlines og aftaler.

Nederst på listen over udfordringer finder vi håndtering af ekstraservices som eksempelvis gaveindpakning og hilsner. Dette mener kun 11 procent er en udfordring i travlheden med de mange pakkeforsendelser.

 

Hvad skal virksomhederne leve op til?

Bæredygtighed og levering i tidsintervaller bliver vigtigere og vigtigere på logistikområdet, viser undersøgelsen. Det er dog stadigvæk muligheden for at vælge mellem leveringsformer og gratis fragt, der ifølge virksomhederne betyder mest for forbrugerne.

63 procent svarer, at tilbud om forskellige leveringsmuligheder/-former er det vigtigste konkurrenceparameter. Dernæst kommer gratis fragt. 44 procent mener, at bæredygtig og klimavenlig emballage er en vigtigt konkurrenceparameter.

Kun 7 procent mener, at det er en vigtig konkurrenceparameter at tilbyde betaling efter eller ved modtagelsen af en pakke.

Foto: Pexels