En omstillingsparat branche lyser klart i mørket. Funklende smykker og stilrene design sætter fut i salget for danske smykkebrands trods udsving på det finansielle marked, viser Modeanalysen 2022 fra Deloitte.

Den danske smykkebranche kan se tilbage på et positivt år med høj aktivitet og salg i både fysiske butikker og via digitale kanaler. Modeanalysen 2022 fra Deloitte viser nemlig, at det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat i den danske smykkebranche er steget med 40 procent. Fra 127.800 kroner pr. ansat i 2020/21 til 179.500 kroner pr. ansat i 2021/22.

Branchens gennemsnitlige afkast af investeret kapital ligger i dette års regnskaber på 12 procent og fremviser kun en fremgang på 0,1 procentpoint sammenlignet med sidste år. Til gengæld vidner det om, at branchen har formået at bygge videre på den gevaldige stigning på 8,5 procentpoint, man så mellem 2019/20 og 2020/21.

Branchen oplever således en stor optimisme, hvor otte ud af ti viser overskud, og hvor de fleste fortsætter med at spinde guld på innovative og unikke, nordiske design.

Ifølge Morten Gade Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, er den gode periode ikke tilfældig:

“De danske smykkevirksomheder har både været dygtige til at designe trendy smykker, prissætte rigtigt og til at markedsføre sig på digitale kanaler som for eksempel de sociale medier. Derfor ser vi også flotte regnskaber, og at vækstrejsen i branchen bare fortsætter. Vi ser ind i en tid med uro på finansmarkedet. Det bliver derfor spændende at følge, om de danske smykkebrands rider videre på den gyldne bølge, eller om de må sadle om i strategien.”

Foto: Unsplash