Hvad gør en branche, der er afhængig af sæsonvarer, fysiske møder og kollektionsfremvisninger i en tid, hvor alt dette udfordres? Ifølge en undersøgelse af Colect.io er det de digitale løsninger, som branchen sætter sin lid til.
Coronavirusset har på kort tid forandret meget. Her er det modebranchen, der i høj grad er afhængige af sæsonvarer, det fysiske møde samt fremvisning af kollektioner, der er særligt hårdt ramt.
Da butikkerne pludseligt lukkede, og kravet om afstand blev stadfæstet, var det personlige møde mellem brands og køber ikke længere muligt. Derudover kunne utallige virksomheder opleve stopfyldte lagre, en frygt for en langvarig Black Friday-tilstand samt uvished om, hvorvidt man vil kunne fremvise sine kollektioner på sommerens messer.
Den nye virkelighed har fået flere virksomheder til at kaste sig ud i alternative løsninger – og her er det særligt digitale initiativer, som virksomhederne sætter sin lid til.
Det viser en undersøgelse foretaget blandt mere end 200 modefirmaer i Nordeuropa af Colect.io, der er leverandør af digitale og mobile løsninger til modebranchen.
For at forstå hvorfor der netop i modebranchen er et markant stigende behov for digitale løsninger, og om det er noget, der vil påvirke branchen på længere sigt, har TØJ talt med Colect.ios nye Business Development Manager, Jannik Heide, om.
En visuel branche
”Siden marts, hvor brands og købere ikke længere kunne mødes på traditionel vis, er behovet for komplementære og alternative løsninger steget voldsomt. Fra den ene dag til den anden var det pludselig ikke længere muligt. En del brands har måttet erkende, at der skulle tænkes nye alternative måder at vise deres fremtidige kollektioner på,” forklarer han og tilføjer, at de hos Colect.io aldrig har haft så travlt, som de har nu.
Jannik Heide forklarer yderligere, er det er i modebranchen, at efterspørgslen på digitale løsninger er vokset markant.
”Modebranchen efterspørger digitale løsninger mere end nogen anden branche. Antallet af kollektioner stiller nemlig store krav til den visuelle præsentation – jo flere årlige kollektioner, des større behov,” fortæller han.
Ifølge Jannik Heide er det dog ikke alle brands, der har nok ressourcer til at investere i løsninger fra eksterne udbydere. Flere af de brands må altså nøjes med alternative løsninger, som han mener, er til stor belastning i forhold til det administrative arbejde, der følger med.
Det er især de mere traditionelle modebrands, der er afhængige af det fysiske møde med indkøbere, som føler sig pressede. Det er nemlig nogle dybtliggende vaner, der skal laves om på.
”Fra at kunne mødes til ikke at kunne mødes stiller krav til indholdet rundt om kollektionen og kvaliteten heraf. Eksempelvis er det nemt at røre fysisk ved kvaliteterne ved et fysisk møde. Her skal man så finde ud af, hvordan dette kan overføres til de digitale muligheder,” forklarer Jannik Heide.
En kombination af dataanalyse og trendforståelse
Jannik Heide mener, at digitale løsninger er specielt relevante for modebranchen, da man udover at være kreativ og have en god trendforståelse, også har brug for dataanalyse for blandt andet at vide, hvilke styles der bliver populære i de kommende sæsoner og hvor mange varer, man skal bestille hjem.
”De digitale løsninger repræsenterer en nem og optimeret købsoplevelse, som gør det muligt at arbejde med en kombination af fakta og viden om trends – noget, som jeg kalder ’facts, feelings og future’. Man har altså et analyseværktøj, hvor man kan se, hvad man har købt for den gældende sæson, hvor mange af disse varer, man fik solgt, og en god mavefølelse af, at det nok skal sælge,” forklarer han.
Det fysiske møde og digitale løsninger fortsætter
Jannik Heide mener, at efterspørgslen på digitale løsninger vil fortsætte med at være høj – også selv om Covid-19 har skabt en bølge blandt flere aktører i modebranchen om at gå imod fast fashion og hen mod et mere sæsonløst princip.
”Jeg tror på, at sæsoner altid vil bestå. Jeg tror ikke, at tendensen vil have indvirkning på efterspørgslen på digitale løsninger. Både fordi, at der stadig findes modegiganter såsom H&M og Zara men også fordi, at man selv som et slow fashion-brand har behov for en nem og effektiv ordreproces,” forklarer han.
Han understreger også, at det for ham er vanskeligt at forestille sig, at de digitale løsninger kan erstatte alle elementer af det personlige møde.
”De digitale trends og tendenser vil helt sikkert fortsætte. Omvendt er det meget vanskeligt at forestille sig, at det personlige møde går af mode og ikke længere vil være en del af fremtidens kollektionsfremvisninger. Jeg kan sagtens forestille mig, at kombinationen mellem digitale løsninger sammen med det personlige møde er den rette måde. Det at kunne føle på kvaliteterne og detaljerne vil stadig være elementer, som ikke kan løses digitalt,” slutter Jannik Heide.
Foto: Pexels