Danske forbrugerne er vilde med at fylde den virtuelle indkøbskurv med modetøj, viser nye tal fra Dansk Erhverv. Særlig to store webshops er favoritter, når det kommer til de mest benyttede netbutikker i 2022.
Over halvdelen af virksomhederne på Dansk Erhvervs liste over de 20 mest anvendte netbutikker i 2022 er danske, men øverst på listen finder vi den tyske gigant Zalando, som står for over 7 procent af alle onlinehandler blandt danskerne. Og på en tredjeplads kommer den svenske modekoncern H&M, der står for 2 procent af danskernes e-handler.
“Top 20 butikkerne står for imponerende 30 procent af danskernes nethandel i 2022. De to i toppen står tilsammen for 10 procent af handlerne, og deres andel vokser. Det aftvinger min dybeste respekt, for den dedikerede og professionelle indsats de lægger for dagen. Hvad der i særdeleshed er tilfredsstillende ved Top 20, er at langt de fleste butikker er kendte fra dansk detailhandel, så kundernes penge kommer Danmark til gode,” siger e-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital Handel.
Top 20 er et særudtræk af Dansk E-handelsanalyse 2022, hvor der i øjeblikket regnes på de mange svar fra over 14.000 danskerne om deres e-handel i 2022. Den samlede analyse er klar i begyndelsen af februar 2023.
Foto: Unsplash