46 procent af de unge onlinekunder har handlet tøj, sko eller accessories inden for den seneste uge, viser ny analyse. De bliver især inspireret til køb gennem sociale medier.
I Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2023 dykker man blandt andet ned i den yngre målgruppe, som er flittige brugere af e-handel. De unge foretager lidt flere impulskøb end de andre målgrupper og bliver mere inspireret til køb via sociale medier.
Det er primært tøj, sko og accessories der trækker i de unge forbrugere, der samtidig er aktive, når det kommer til returnering. De unge returnerer nemlig hver sjette ordre helt eller delvist og er dermed fortsat den befolkningsgruppe, som returnerer mest.
De dugfriske tal fra E-handelsanalysen for 2023 viser også, at kun 32 procent af de unge har fundet en ny webshop via en søgemaskine sammenlignet med 44 procent af den resterende befolkning. E-handelsanalysen peger på, at de unge i højere grad finder nye webshops på sociale medier:
“Faktisk finder dobbelt så mange unge en ny netbutik via sociale medier med hele 25 procent – mens det for resten af befolkningen er 12 procent. Især TikTok fremhæves ofte som en populær platform for denne type søgninger,” udtaler Carsten Rose Lundberg, fagchef for digital handel hos Dansk Erhverv på LinkedIn.
Relevante tal om de unges onlineadfærd:
3½ gange om ugen handler de unge onlinekunder i gennemsnit. Det er mere and de andre befolkningsgrupper. Dog er beløbet også mindst pr. køb.
31 procent af de unges seneste køb er impulskøb mod 27 procent for alle onlinekunder.
16 procent får inspiration til deres seneste køb i en kendt butik via SoMe mod 9 procent generelt.
46 procent af de unge onlinekunder har handlet tøj, sko & accessories inden for den seneste uge.
Foto: Unsplash