61 procent af de globale forbrugere mener, at virksomheder under pandemien benyttede teknologi positivt til at gøre deres produkter tilgængelige – og det er stadig en nødvendig del af virksomhedens drift. Generelt hænger teknologi og loyalitet tæt sammen, viser ny rapport.
Den globale fintech-virksomhed Adyen har netop offentliggjort en ny rapport, som undersøger nøgletal og trends inden for både dansk og global detailhandel.
Rapporten er udviklet i samarbejde med Opinium Research LLP, der har spurgt 11.530 detailhandlere og mere end 40.000 forbrugere globalt. Lokalt i Danmark har 200 danske detailhandlere og 1000 danske forbrugere svaret på undersøgelsen.
Unified commerce vil skabe vækst
Rapportens resultater peger på optimisme hos de danske detailhandlere – særligt hos dem, som allerede nu har stort fokus på digital transformation af deres forretning blandt andet ved at forene deres fysiske og digitale betalinger gennem såkaldt unified commerce.
Det viser tal fra Adyens rapport, hvor 82 procent af de detailhandlere, som på nuværende tidspunkt har fokus på unified commerce, har svaret, at de forventer at vækste med 20 procent eller mere i 2022.
Viser det sig, at detailhandlens forventede vækst bliver til virkelighed, kan detailhandlen potentielt bidrage med 217 mia. kroner til den danske økonomi.
Loyalitet og teknologi hænger tæt sammen
Under pandemien har detailhandlen allerede vist dens modstandskraft og fleksibilitet i forhold til at omstille sig, og ifølge Adyens rapport mener 61 procent af de globale forbrugere, at virksomheder under pandemien benyttede teknologi positivt til at gøre deres produkter tilgængelige. Denne teknologiske udvikling af virksomheders drift var nødvendig under pandemien – og det er den stadig.
Spørger man de danske forbrugere, mener over halvdelen (54 procent), at virksomheder bliver nødt til at benytte teknologi til at gøre deres loyalitetsprogrammer nemmere og mere effektive. Og netop teknologi spiller uden tvivl en central rolle i detailhandlens udvikling, og detailhandlere bør huske, at det ikke kun er teknologi i form af onlinehandel, som bør forbedres. To ud af tre danskere foretrækker nemlig stadig at købe ind i en fysisk butik, og samtidig siger 56 procent af forbrugerne, at de er mere loyale overfor virksomheder, hvor de kan shoppe online, men returnere i den fysiske butik.
”Teknologi er allerede en stor del vores shoppingoplevelse i dag. De fleste forbrugere forventer, at lige meget om de køber ind fysisk i butikken, online eller et sted derimellem, så kan de let og ubesværet skifte mellem kanaler,” fortæller Tobias Lindh, Managing Director, Nordics & Baltics hos Adyen, i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Dette er blot begyndelsen. Teknologi bør gennemsyre hele forretningen. Ved at bryde med silotænkning kan både virksomheders drift og kundeoplevelsen forbedres markant. Når virksomheder er forenet på tværs af kanaler, kan de samle data fra de forskellige aktiviteter til at skabe en bedre kundeoplevelse, samt benytte data fra på tværs af kunderejsen til at forbedre den måde, hvorpå der drives forretning. Og dette er netop nøglen til konkurrencemæssige fordele inden for moderne detailhandel.”
Loyalitetsprogrammer vægter højt
Adyens rapport peger på, at én måde at øge både effektivt og kundeoplevelse gennem teknologi er ved at forbedre kommunikationen mellem de forskellige betalingskanaler, som virksomheder benytter sig af ved henholdsvis fysisk og online salg.
Dog er loyalitetsprogrammer ofte andenprioritet for mange detailhandlere, og det bør man måske lave om på. Hele 52 procent af de adspurgte danske forbrugere i Adyens undersøgelse proklamerer nemlig, at de i højere grad prioriterer at shoppe hos virksomheder, hvis loyalitetsprogrammer virker automatisk gennem deres betalingskort.
Foto: Canva