Analyser

Under denne kategori kan du læse mere om de seneste analyser og rapporter samt aktuelle tal fra modebranchen.

Branchebladet TØJ holder dig opdateret med alt du bør vide inden for modebranchen.

Black Friday kommer igen til at slå alle rekorder

Black Friday vil, ifølge en ny analyse fra FDIH, igen i år slå alle rekorder. Forbrugerne kan nu også glæde sig til endnu to udenlandske udsalgsfænomener, som flere danske webbutikker har valgt at tage til sig.

Mode er vigtig for Danmarks fremtidige vækst

Nu offentliggøres rapporten fra Vækstteamet, som i maj 2018 blev nedsat af regeringen for at løfte væksten hos blandt andet modevirksomheder. Modebranchen klarer sig dog allerede godt, især på eksportsiden.

Detailhandlen på fremmarch, mens tekstilindustrien halter efter

Tekstilbranchen er ved at kravle tilbage efter en skidt start på året. Omvendt har detailhandlen løftet salget af tekstiler og beklædning.

Sådan tackler din virksomhed forbrugerne anno 2018

Har du regnet 2018-forbrugerne ud? Denne artikel fremlægger otte forbrugerprofiler anno 2018, deres karakteristika, og afslutningsvis hvordan man som virksomhed kan målrette sin forretning mod de forskellige forbrugere.

Fodtøjs- og smykkebranchen er udfordret

I både fodtøjs- og smykkebranchen er der en større andel af virksomhederne, der har underskud, ligesom indtjeningen pr. medarbejder er faldende. Det viser Modeanalysen 2018 fra Deloitte.

Engrosvirksomheder i modebranchen rider på en bølge af medvind

Det går godt for de danske modevirksomheder. Flere præsenterer overskud, og indtjeningen pr. medarbejder er stigende.

Ud med de små webbutikker – ind med de store tredjepartsportaler

De store internationale netportaler som Zalando, Boozt og Asos er i vækst. Det går ud over de fysiske butikker og de små websites, som de enkelte brands har, viser brancheanalyse.

Kritik: ”Forsimplede brancheanalyser fortæller ikke hele sandheden”

Igen i år blev analyser om den danske modebranche offentliggjort op til modeugen. Analyserne pegede på, at eksporten vokser, mens de danske producenter taber terræn i Danmark. Ifølge Poul Erik Jakobsen, strategisk rådgiver og bestyrelsesformand i livsstilbrancherne og butikskæder, skraber analyserne dog kun i overfladen og favner ikke den komplicerede sandhed.

Dansk modeeksport i vækst

Eksporten af mode bidrager positivt til den samlede danske vækst, og er steget kraftigt siden 2009. Analyse fra Dansk Erhverv tyder på, at modeeksporten fortsat vil stige. ”Hvis man ser på perioden 1. januar – 31. maj 2018 har vi haft en fremgang i eksporten på knap 10 procent i forhold til 2017,” kommenterer Nikolai Klausen fra Wear om udviklingen.

Danskernes Dankort gløder fortsat

I april 2018 er danskernes Dankort-forbrug steget sammenlignet med sidste år – det viser nye tal fra Nets. Det kontaktløse Dankort er også på banen og overgår alle forventninger. 

Bæredygtighed betaler sig: 1-2 procent på bundlinjen

I dag bliver den nyeste udgave af den årlige Pulse of the Fashion Industry-rapport offentliggjort. Den konkluderer, at bæredygtighed rent faktisk er en god forretning – men hvorfor?

Den norske tøjindustri i tilbagegang

For første gang siden 2014 har den norske tøjindustri i løbet af 2017 mærket negativ vækst – det fremgår af en undersøgelse foretaget af Virke.