Analyser

Seneste analyser og aktuelle tal fra modebranchen. Branchebladet TØJ holder dig opdateret med alle analyser, der har relevans for modebranchen.

Ja-hatten er taget på til Black Friday

De fleste danskere kan ikke sige nej til gode tilbud. Derfor skal næsten halvdelen af de danske forbrugere til Black Friday på tilbudsjagt efter ‘planlagte impulskøb’. 

Modebranchens Top 150: Flere i eliten

Hvordan har modebranchen klaret sig som helhed? Hvem har klaret sig godt? Hvem har klaret sig knap så godt? Hvem er rutsjet mest op eller ned af rangstigen? Alt dette finder du svarene på i næste udgave af TØJ, som udkommer den 29. november 2017.

Københavnerne er mere vilde med Black Friday end jyderne

En ny undersøgelse viser en voksende interesse for shopping-konceptet Black Friday i Danmark. Interessen er geografisk bestemt og overhaler ligefrem begejstringen for de amerikanske traditioner Valentines Day og Halloween.

De danske webshops har for høje fragtpriser

For høje fragtpriser får danske forbrugere til at støtte udenlandske webshops fremfor de danske. Foreningen for Dansk Internethandel mener, at de danske webshops skal samarbejde, så de står bedre i forhandlingerne om lavere fragtpriser.  

Har Amazon erobret modebranchen, eller er det bare noget, vi tror?

Online-giganten Amazon er til stede på flere markeder og har længe været en trussel for et hav af virksomheder. Trods en svimlende omsætning viser en ny undersøgelse fra WGSN, at Amazon langt fra er forbrugernes foretrukne sted at kigge efter tøj på nettet.

Forbrugerne vil have mere i rabat til Black Friday

En ny undersøgelse fra Pricerunner viser, at forbrugerne vil bruge årets Black Friday på at købe julegaver – helst med mere end 50 procent i rabat.

Antallet af virksomheder med overskud falder

Antallet af danske virksomheder med overskud falder. Samtidig oplever under halvdelen af danske virksomheder fremgang i indtjeningen.

Generation Millennials foretrækker de fysiske butikker

Mange diskuterer detailhandlens fremtid, og om de fysiske butikker overhovedet eksisterer om en årrække. Nu viser en ny rapport, at bestemt en aldersgruppe er med til at sikre butikkernes overlevelse.

Se listen: De mest kendte modebrands i verden

Verdens brands stræber efter at være velkendte blandt forbrugerne. En ny liste indikerer, hvilke brands der er de bedste og mest kendte varemærker i verden. På listen er modebranchen repræsenteret med 13 brands.

Svenskerne øger forbruget af tøj

Vores svenske naboer har i 2016 brugt flere penge på tøj og sko end året før. Det har medført øget omsætning hos mange tøjvirksomheder, men ligeså positivt ser det ikke ud for detailhandlen.

Kan forbrugerne i Kina og Indien fjerne fokus fra fast fashion?

En ny undersøgelse viser, at kineserne og inderne er mere opmærksomme på at købe bæredygtigt tøj end forbrugerne i Vesten. Det kan måske have en positiv indvirkning på fremtidens forbrug.

Bliv klogere på de digitale indfødte #2 – Arbejdspladsen

Der er en stigende interesse for de digitale Z’ere. Mange taler om de digitale indfødte. Hvem er de, hvilke vaner har de, og hvordan vil de påvirke fremtiden? Læs anden del om de digitale indfødte her og bliv klogere på, hvordan den unge målgruppe er på arbejdspladsen.