Selv om den danske modeeksport de seneste år har haft en flot fremgang, er det ikke alt inden for kategorien, der kan følge med. Mens beklædningseksporten sætter rekorder, halter eksporten af fodtøj efter.
Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv og brancheorganisationen Wear har den danske modeeksport fra 2014 til 2018 oplevet en positiv fremgang på 5,2 procent. Men selv om den danske modeeksport stormer derud af, kan eksporten af fodtøj ikke helt følge med beklædningseksporten.
Eksporten af beklædning har siden 2014 været en opadgående kurve, som satte rekord med 30,6 mia. kroner i 2018. Eksporten af fodtøj har derimod blot ligget stabilt på knap 3,8 mia. kroner om året siden 2014.
Den danske skovirksomhed The Last Conspiracy, der har valgt at satse kraftigt på eksport, har erfaret, at det i de seneste år har været nødvendigt at sætte ind med yderligere nye tiltag.
”Vi har blandt andet etableret et permanent showroom i Milano, da vi erfarede, at eksempelvis mange af de asiatiske forretninger primært kommer til Milano eller har indkøbskontor her,” fortæller Zakkerey A. Larsen, Sales Director i The Last Conspiracy, til Wear, og fortsætter:
”På et tidspunkt vurderede vi, at det ikke var nok at udstille på messe i Milano, men at det var nødvendigt at skabe vores dna i et showroom. Allerede nu kan vi se, at markeder som Japan og Korea begynder at tage fart, og det skyldes i stor grad mere fokus på enkelte markeder kombineret med vores showroom i Milano.”