Mens modevirksomhederne oplever tilbagegang, vækster smykkevirksomhederne. “Den positive fremgang kan formentlig skyldes, at smykker har en længere levetid end tøj, og dermed har smykkebrands ikke været ramt af de samme aktivitetsudsving som tøjbranchen under coronakrisen,” lyder konklusionen på fremgangen i Modeanalysen 2021.
Ulig mange virksomheder i modebranchen har smykkevirksomhederne haft det godt under Covid-19. Det viser Modeanalysen 2021, der er udarbejdet af Deloitte.
Det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat er nemlig steget fra 31.700 kroner i 2018/19 til 42.600 kroner i 2019/20.
Det er primært de mindre smykkevirksomheder med omkring 10-24 ansatte, der er årsagen til fremgangen, der gennemsnitligt er gået fra -54.800 kroner i 2018/19 til +122.000 kroner i 2019/20.
“Den positive fremgang kan formentlig skyldes, at smykker har en længere levetid end tøj, og dermed har smykkebrands ikke været ramt af de samme aktivitetsudsving som tøjbranchen under coronakrisen,” lyder det i analysen.
Analysen baserer sig på regnskaber fra 41 små- og mellemstore danske smykkevirksomheder, hvor store brands som Pandora og Georg Jensen altså ikke indgår.
Det fremgår ikke hvilke virksomheder, der er med i analysen, men regnskaber fra danske smykkevirksomheder som Maria Black Jewellery og ByBiehl er med til at bekræfte udviklingen.
Ikke kun positiv vækst
Omkring 66 procent af de danske smykkevirksomheder i analysen har leveret overskud i regnskabsperioden 2019/20. Det er en stigning på 2,1 procentpoint siden 2018/19, hvor andelen af smykkevirksomheder med overskud lå på 63,8 procent.
Også soliditetsgraden er steget fra 37,3 procent i 2018/19 til 41,6 procent i 2019/20. Her er det de allermindste – smykkevirksomheder med 0-9 ansatte – der især er med til at trække niveauet op, idet de fra 2018/19 til 2019/20 er gået fra 37,6 til 62,6 procent.
Det er dog ikke på alle parametre, at smykkevirksomhederne oplever fremgang. Der har nemlig i 2019/20 været et mindre fald i afkast af investeret kapital, som er gået fra 4,9 procent i 2018/19 til 3,4 procent i 2019/20.
Foto: Pexels