Som konsekvens af november måneds mange store udsalgsdage skete der et stort fald i tøjsalget fra september til oktober. Det viser nyligt offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.  Detailomsætningen ligger dog stadig højt, trods de ændrede forbrugsmønstre.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er detailsalget faldet med 0,7 procent fra september til oktober 2018. Det største fald findes inden for beklædning mv., der faldt med hele 6,5 procent. Faldet sker efter en lang periode med pæne stigninger. Novembers store udsalgsdage kan være en forklaring.

“Det er bestemt ikke utænkeligt, at Black Friday spiller en rolle i relation til det store fald i tøjsalget. Mange har måske set frem til et godt tilbud i fredags og har dermed ventet med at købe den nye trøje til den kom på udsalg. Vores indkøbsmønstre ændres med Black Fridays indtog i dansk økonomi – og vi har endnu ikke mulighed for at tage højde for det ændrede forbrugsmønster via eksempelvis sæsonkorrektion,” skriver økonom i Dansk Erhverv Jonas Meyer i en meddelelse til Børsen.

Jonas Meyer mener, at man bør se detailsalget i oktober, november og december som én samlet enhed, før man kan vudere udviklingen til fulde.

Faldet i detailomsætningen skyldes, at begivenheder som Singles Day og Black Friday udsætter køb af dyre forbrugsgoder fra oktober til november, mener økonomisk politisk chef, Morten Granzau Nielsen, fra Dansk Industri. Han ser dog positivt på den kommende tid:

“Til trods for faldet i oktober ligger detailomsætningen for det seneste år stadig højt sammenlignet med tidligere år. Familierne har fået og får stadig flere penge mellem hænderne. Derfor tror vi på, at julehandlen trodser dagens tal og er med til at løfte forbruget.”

En anden forklaring på det faldende detailsalg kan ifølge Danmarks Statistik også findes i et øget salg af sko, tøj m.v. via udenlandske webshops. Det indenlandske salg i branchegruppen ‘salg af tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internettet’ viser, at salget fra danske virksomheder har været stigende, men ikke med samme hastighed som salget via udenlandske internetvirksomheder.