Trods udfordringer vækster tøj-, sko- og smykkeforhandlere i 2. halvår af 2020

Nets kigger tilbage på 2020 og gør status over udviklingen i omsætningen i forskellige kategorier. Trods udfordringer vækster både tøj-, sko- og smykkeforhandlere. 

Året 2020 har været helt særligt på mange parametre. Blandt andet er danskernes forbrug blevet kraftigt påvirket af pandemi, nedlukning, ingen udenlandsrejser og mere tid i hjemmet.

Nye tal fra betalingsleverandøren Nets gør status på forbruget fra juni til december 2020. Og trods pandemitider – eller måske på grund af Covid-19 – steg forbruget i perioden juni til december 2020 med 7,3 procent sammenlignet med det historiske gennemsnit.

Ikke overraskende steg onlineforbruget markant med hele 21,5 procent, mens salget i fysiske butikker voksede med 3,5 procent holdt op imod det historiske gennemsnit.

Tallene taler deres tydelige sprog, hvor nogle brancher har klaret sig glimrende, mens andre er gået markant tilbage.

Modebranchen har gennem hele 2020 grundet nedlukninger og restriktioner mærket til, at danskerne ikke på samme måde har skulle feste eller fejre store begivenheder. Alligevel vækster tøj- og skobutikker samt smykkeforhandlere fra juni til december 2020.

Tøj- og skobutikker oplever samlet set en stigning i omsætningen på 2,3 procent, mens smykkeforhandlere oplever en vækst på 14,3 procent.

Til sammenligning falder omsætningen for flyselskaber og rejsebureauer med 82,9 procent, hotelbranchen mister 31,9 procent af omsætningen og transportservices går 30,8 procent tilbage i omsætningen fra juni til december 2020.

Foto: Unsplash