Over halvdelen af virksomhederne på Dansk Erhvervs liste over de 20 mest anvendte netbutikker er danske, men øverst på listen finder vi den tyske gigant Zalando, som står for seks procent af alle onlinehandler blandt danskerne.
Seks procent af alle onlinehandler. Så meget fylder Zalando i landskabet, når det kommer til onlinekøb. Det betyder også, at den tyske gigant slår Matas, nemlig.com og H&M. Endda hvis man lægger de tre sidste sammen.
”2022 markerer Zalandos 10-års jubilæum i Danmark – et marked, der er vigtigt for os. Hos Zalando har vi en passion for at opbygge stærke brandpartnerskaber og gøre det muligt for brands at inspirere publikum med deres produkter og historier. For eksempel vil partnerskabet med Highsnobiety gøre det muligt for os at eksekvere meget hurtigere på vores ambition om at tilbyde den mest relevante og engagerende shoppingoplevelse til vores kunder. Jeg er spændt på at se vores fælles vision blive materialiseret og på at forme fremtiden for modeindhold,” siger direktør for Norden og Baltikum i Zalando, Joanna Hummel til Dansk Erhverv.
Set med de danske briller er det glædeligt, at mere end halvdelen af de virksomheder, som rangerer på listen over de mest anvendte netbutikker, netop er danske.
”Vi skal ikke mange år tilbage, før størstedelen af listen bestod af udenlandske virksomheder, så det er ganske positivt, at mere end halvdelen nu er danske, og at flere er med helt fremme. Det vidner i mine øjne om, at vi har nogle virkelig dygtige danske netbutikker, som gør det sværere for store udenlandske spillere at komme ind og dominere, som vi ser på andre markeder, hvor eksempelvis Amazon snupper meget store markedsandele,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund.
I forhold til listen fra 2021 mangler der nogle danske virksomheder på listen, og det skyldes ifølge Niels Ralund, at forbrugerne under coronakrisen gerne ville støtte de danske virksomheder, samtidig med at der var tvivl om de udenlandske butikkers leveringstider.
”Det ser vi mindre grad nu, og det får udlandshandlen til at stige,” siger Niels Ralund.
Foto: Joanna Hummel, Zalando