Hvem tager over efter Eva Kruse?

Fra juni i år er det en international profil, der står i spidsen for Global Fashion Agenda, efter Eva Kruse forlod stillingen i februar 2021.

I 15 år ledede Eva Kruse organisationen Global Fashion Agenda og var blandt andet med til at søsætte konferencen Copenhagen Fashion Summit, der i flere år har samlet prominente modebrancheaktører fra hele verden. I december 2020 meddelte hun, at hun kun til og med februar 2021 ville sidde i førerstolen. Herefter skulle karrieren fortsætte hos materialeforskningsfirmaet Pangaia.

Allerede i december 2020 satte organisationen gang i en systematisk søgeproces efter den nye topchef, og kandidaten er nu endelig fundet. Det bliver italienske Federica Marchionni, der bliver ny CEO for Global Fashion Agenda. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Med sig ind i Global Fashion Agenda bringer Federica Marchionni en stor erfaring inden for mode og digitalisering gennem flere lederstillinger i virksomheder på tværs af Europa, USA og Kina. I Global Fashion Agenda får hun ansvaret for at sætte turbo på organisationens vækst og fortsætte arbejdet med at gøre bæredygtighed til modeindustriens tyngdepunkt.

Inden Federica Marchionni sætter sig i direktørstolen den 1. juni 2021, leder Niels Eskildsen, bestyrelsesformand i Global Fashion Agenda, organisationen i samarbejde med Travis Peoples, der er COO i organisationen. Han glæder sig til at byde den nye direktør velkommen til sommer.

“Bestyrelsen i Global Fashion Agenda og jeg er glade for at byde velkommen til en så højt respekteret leder i modebranchen, der har besiddet en så bred vifte af lederroller i Europa, USA og Kina. Vi er sikre på, at Federica sammen med Global Fashion Agenda-teamet vil øge rækkevidden for vores mission om at gøre mode bæredygtig,” lyder det.

Også Federica Marchionni selv glæder sig til at flytte til København og stå i spidsen for Global Fashion Agenda.

“Det er en fantastisk mulighed at få lov til at blive en del af Global Fashion Agenda, det enestående team og de ekstraordinære partnere og derigennem være med til at accelerere den bæredygtige agenda i den globale modeindustri. Branchen skal handle nu, og det er nødvendigt med modige beslutninger for at kunne nytænke forretningsmodeller, for at skabe en stærk branche,” siger hun.

Foto: Federica Marchionni