TØJ har interviewet direktør for designerkategorien hos Zalando, Lena-Sophie Röper, i forbindelse med den københavnske modeuge, hvor Zalando er hovedpartner. Lena-Sophie sidder i award-juryen og uddyber her, hvorfor de valgte vinderen Paulina Russo, der har show i morgen.

Lena-Sophie Röper startede ved Zalando i 2015 og er i dag ansvarlig for hele designer- og luksusafdelingen – herunder indkøb, merchandising og visuelt indhold. Kategorien omfatter globale brands som f.eks. Missoni, David Koma, Victoria Beckham, Proenza Schouler og Roksanda. Før hun startede ved Zalando, arbejdede hun hos Saks 5th Avenue og Michael Kors i New York.

Hvorfor valgte I Paulina Russo som Zalando Visionary Award-vinder?
Dette års Visionary Award tiltrak bidrag fra virkelig innovative og fremsynede talenter. Paolina Russo skilte sig ud med sit slående håndværk og dedikation til at skabe kollektioner, der kombinerer traditionelt håndværksdesign med en futuristisk æstetik og skaber en række levende mønstre og former.

Vi i juryen var især imponerede over brandets kollaborative tilgang til sit produktionsnetværk. Paolina Russo behandler sin forsyningskæde som kreative partnere. Ved at besøge producenter og arbejde ansigt til ansigt med dem på fabriksgulvet har designerne mulighed for at lære af deres forsyningskædes processer og ekspertise. Dette med henblik på at skabe styles, der ændrer opfattelsen af, hvad traditionel strik kan være. Brandet demonstrerede desuden et stærkt fokus på miljøpåvirkning ved at sikre etisk sourcing, anvendelse af naturlige fibre og samarbejde med certificerede producenter.

Hvad står Visionary Awarden for?
Zalando Visionary Award er en videreudvikling af Zalando Sustainability Award. Prisen har til formål at anerkende dem, der kommer til at forme fremtidens modeindustri og gøre det muligt for designere at vise deres indsats – ikke kun når det kommer til bæredygtighed, men også deres dedikation til kreativitet, innovation og og støtte dem i at skabe meningsfulde forandringer i branchen.

Zalando Visionary Award er baseret på tre søjler: kreativitet og design, social indvirkning og innovation. For at være kvalificeret til prisen skal ansøgere demonstrere, hvordan de skaber resultater i en eller flere af søjlerne ud over at opfylde Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav.

Hvorfor er den award særlig vigtigt i disse tider?
Med Zalando Visionary Award ønskede vi at advokere for brands, der deler Zalandos værdier, og sætte fokus på initiativer, der kan bidrage positivt til modebranchen. At udvide omfanget af prisen med de tre nye søjler: kreativitet og design, social indvirkning og innovation giver en unik mulighed for at udforske flere aspekter af hvert brands DNA.

Hvad tror du, man kan forvente af Paulina Russos show onsdag d. 9. august kl. 15?
Jeg er meget spændt på at se Paolina Russos vision komme til live på catwalken for allerførste gang og på at se, hvad de har arbejdet på denne sæson. Som nævnt var jeg især imponeret over kombinationen af traditionelle håndværksdesign med en futuristisk æstetik, og jeg håber at se mere af det. De er bedst kendt for deres signaturstrik, så jeg ser frem til at se deres bud på dette denne sæson.

Hvad glæder du dig mest til under den københavnske modeuge?
Jeg glæder mig naturligvis til at se Paolina Russos kollektion blive vist på catwalken. Teamet har lagt mange kræfter i at skabe et modeshow, der afspejler, hvad brandet står for – det bliver et stort øjeblik at se det komme til live.

Denne sæson har jeg æren af, sammen med CEO for Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, at holde en tale ved åbningsreceptionen på det smukke Designmuseum Danmark. Jeg ser frem til at skyde en fantastisk modeuge i gang, og hos Zalando er vi både meget stolte over og glade for at være hovedpartner for Copenhagen Fashion Week på tredje år. Endelig er Københavns modeuge også altid en fantastisk mulighed for at møde mange af vores partnerbrands. Vi arbejder med mange fantastiske skandinaviske designere, og det er så værdifuldt at møde dem personligt og høre deres historier og visioner for fremtiden.

Foto: PR