Som et led i virksomhedens digitaliseringsstrategi har børnetøjsbrandet udviklet en digital løsning, der kombinerer ægte børnetøjsmodeller med 3D-design af modefirmaets tøjkollektioner. Løsningen forkorter ikke kun designprocessen, men giver også mulighed for at bidrage til flere skridt i en bæredygtig retning.
Bestsellers børnetøjsbrand Name It tog i 2021 et stort skridt med 3D-design. Det har blandt andet resulteret i, at brandet nu kan integrere 3D-design med en stor database af modelbilleder.
Helt konkret betyder det, at man kan klæde modellerne på digitalt i stedet for at skyde en stor mængde enkeltbilleder af hele tøjkollektioner.
Teknologien giver også Name Its partnere og onlinekunder en mere realistisk oplevelse af tøjet, som sikrer en helt anden fleksibilitet end tidligere.
”Med 3D kan vi forkorte designprocessen, når vi skal påbegynde en ny kollektion, og vi kan inddrage vores kunder tidligt, så de får flere digitale muligheder og fordele. Det er på mange måder banebrydende og et stort skridt,” siger Name Its internationale indkøbs- og designchef Charlotte Lundgren i en pressemeddelelse.
Normalt vil en modevirksomhed få taget billeder af alle styles og afholde flere fotosessions. Den nye løsning betyder, at Name It kan producere flere billeder på kortere tid, da modellerne blot kan klædes på med et klik.
”Børn er heldigvis lidt sjovere og vildere end voksne i en photoshoot-sammenhæng, hvilket dog også kræver lidt mere af os. Så vores nye 3D-proces giver os en fordel, fordi vi kan producere realistiske billeder i større mængder end før,” uddyber Charlotte Lundgren.
Digitalisering og bæredygtighed går hånd i hånd
Digitalisering har været en del af Bestsellers udvikling de seneste år – ikke mindst på grund af hastigheden og fleksibiliteten, det giver. Men det har også bæredygtige fordele, som eksempelvis færre tøjprøver og mindre transport.
Ved at reducere forbruget af råmaterialer, produktion i leverandørkæden og brændstoffer kommer Bestseller tættere på sin ambition om at være ’Climate Positive’.
”3D-teknologi kan reducere modeindustriens traditionelle brug af prøver som et værktøj i blandt andet designfasen, salgsprocessen og marketing. I stedet for at sende prøver frem og tilbage mellem leverandører og et brand, når der skal laves ændringer eller produceres flere eksempler til salgsmøder og fotoskydninger, kan man erstatte mange processer digitalt,” slutter Matilde Louise Damsgaard, Name Its internationale marketingchef.
Foto: Name It