Modegiganten Bestseller har netop lanceret ny bæredygtig strategi og lover, at i 2025 skal 30 procent af den bomuld, som bruges i koncernen, være økologisk.

Den største aktør i den danske modebranche Bestseller øger sit bæredygtige fokus med en ny strategi kaldet Fashion Fwd. Som led Fashion Fwd vil Bestseller investere i at øge udbuddet af økologisk dyrket bomuld, som i dag kun udgør en brøkdel af den samlede mængde bomuld på kloden.

Bestseller lover gennem en af strategiens målsætninger, at i 2025 skal 30 procent af den bomuld, som bruges af koncernen, være økologisk.

”Vi vil svare på de ændrede krav fra samfundet og kloden og øge hastigheden i omstillingen mod mere bæredygtighed,” fastslår ejer Anders Holch Povlsen i en pressemeddelelse.

Helt overordnet er det langsigtede mål for koncernen at nå en position, hvor Bestseller har et positivt klimaaftryk i stedet for at belaste klimaet.

Der er en stærk signalværdi i Bestsellers nye bæredygtige strategi, mener direktør for konsulent- og trendvirksomheden pej gruppen, Louise Byg Kongsholm.

“Lancering af en strategi er en erkendelse af, at man påvirker omverdenen, og af, at man vil gøre noget ved det. Det går heller ikke, at Bestseller som den største i branchen i Danmark kommer som en af de sidste med en bæredygtighedspolitik. Problemet er, at bæredygtighed er så stort og komplekst et emne, at modevirksomhederne ikke kan være særlig konkrete. Men der er virkelig brug for, at alle tager skridt i den retning. Modebranchens grund-dna er brug-og-smid-væk. Og industrien sviner virkelig i mange af sine produktionsprocesser,” siger hun til Børsen.

Den ansvarlige for Bestsellers nye strategi, Dorthe Scherling Nielsen, fastslår, at alt den bomuld, som koncernen bruger, skal være mere bæredygtig end i dag.

“Det er et ambitiøst mål, men det er ikke urealistisk, og vi kommer til at investere i at udvide udbuddet,” siger hun til Børsen uden at ville uddybe, hvilke tiltag det konkret indebærer.

Bestseller lover yderligere, at allerede i 2021 vil alle Bestseller-bygninger være forsynet med 100 procent vedvarende energi.

Tidliger i år investerede Anders Holch Povlsen i biotech-selskabet Pond, som arbejder med udvikling og produktion af mere bæredygtige materialer til tøjproduktion.