Ganni var det første danske brand til at underskrive plastikbekæmpelsesaftalen med Ellen MacArthur Foundation. Nu er Samsøe Samsøe også kommet på listen over brands, der forpligter sig til at reducere sit forbrug af engangsplast.
Det er ikke nogen hemmelighed, at modebranchen bidrager stort til den unødvendige, overdrevne og skadelige brug af engangsplastik.
Det blev for alvor slået fast tilbage i marts 2019, hvor The Ellen MacArthur Foundation i forbindelse med plastikbekæmpelsesprogrammet ’New Plastics Economy Global Commitment’ offentliggjorde en rapport. Heri fremgik det blandt andet, at et modehus som Burberry på bare ét år bruger op imod 200 tons plastikemballage.
Som en del af plastikbekæmpelsesprogrammet forpligter man sig til at øge transparensen i sin virksomhed samt minimere forbruget af engangsplastik. Der er over 400 brands, der har skrevet under på plastikbekæmpelsesaftalen – og en af dem er det danske modebrand Samsøe Samsøe.
En underskrift der forpligter
Som et led i Samsøe Samsøes bæredygtige omstilling tilslutter brandet sig organisationen og plastikbekæmpelsesprogrammet med stolthed. Brandet vil reducere sit forbrug af engangsplastik dels gennem forbedrede arbejdspraksisser, mere uddannelse og bevidsthed omkring emnet samt anvendelse af alternative materialer som FSC-papir og genbrugsprodukter.
Et af de helt konkrete mål, som Samsøe Samsøe har sat i forbindelse med tilslutningen, er, at brandet ved udgangen af 2019 udelukkende vil anvende poser lavet af genbrugsplast. Brandet skriver desuden i en pressemeddelelse, at de allerede har mindsket sit plastikforbrug med 50 procent gennem den simple proces at folde tøjet én gang mere.
En anden måde, hvorpå modebrandet forsøger at bidrage til et mere plastikfrit samfund, er som sponsor af vandposter til dette års Musik i Lejet i Gilleleje.
Her kan gæsterne fylde og genfylde deres vandflasker og på den måde være med til at reducere engangsvandflasker.
Du kan læse mere om plastikbekæmpelsesprogrammet her.