Flere danske brands til USA

Flere og flere danske brands begynder at lege med tanken om at indtage det amerikanske marked. Blandt andre er Vero Moda og brandet klar til at gå ind på markedet i USA.

Sidste år eksporterede den danske tøjbranche for samlet set 22,6 milliarker kroner. Ifølge en opgørelse fra Dansk Mode & Textil udgjorde kun 84 millioner kroner salg til det amerikanske marked. Det skal der nu laves om på, når flere danske brands gør deres indtog i USA.

Bestseller, der omfatter en lang række modebrands og sælger til 3.000 kædebutikker i lande over hele verden, satser nu på de amerikanske forbrugere. De har gennem flere år eksporteret til Canada, men ikke til USA.

Den tid er forbi, når de nu sender brandet Vero Moda på tre amerikanske modemesser hen over efteråret. De har allerede nu været i Las Vegas på messen Magic Fashion Fair.

”Vero Moda begynder stille og roligt i USA gennem aftale med en lokal distributør, der skal stå for salget på det marked, hvor tøjet kommer ud til forbrugerne i begyndelsen af det nye år. Vi har ikke planer om i denne omgang at skulle lave egne butikker eller andet. USA er et interessant marked. Men vi tager det skridt for skridt,” fortæller Bestsellers kommunikationsdirektør, Mogens Werge.

Bestseller er ikke alene
Også modebrandet forsøger sig nu på det amerikanske marked. Ligesom Vero Moda, har også været på messe i Las Vegas.

”I Las Vegas blev vi af flere indkøbere kraftigt opfordret til at udstille i New York i næste måned, og selv om det kræver en del planlægning, er der hos os heldigvis ikke langt fra tanke til handling,” siger Lars Schacksen, administrerende direktør og grundlægger af .

Også herrebrandet Tiger of Sweden fra modekoncernen IC Companys har forsigtigt rettet søgelyset mod de amerikanske forbrugere.

”Vi er ved at stikke tæerne i vandet derovre med salg af Tigers kollektioner. Men vi begynder helt forsigtigt og skal ikke på nogen måde i gang med egne butikker eller andet, før vi til fulde har lært markedet at kende,” siger administrerende direktør hos IC Companys, Mads Ryder.

Svært men ikke umuligt
International chef Michael Hillmose, Dansk Mode & Textil mener, at der er flere grunde til, at det kan være svært for de europæiske brands at slå igennem i USA. Alligevel bemærker han, at amerikanerne ofte kigger mod Europa for at fange trends.

”Den amerikanske tøjstil er anderledes end den europæiske. Omvendt kigger de meget hertil for at fange trends i modebilledet. Samtidig er konkurrencen benhård i USA. Priserne presses markant i bund, og hvis man ikke har et stærkt brand, er det svært at trænge igennem,” mener Michael Hillmose.

Succeshistorier
Det er dog ikke umuligt at komme ind på det amerikanske marked, heller ikke selvom man arbejder inden for et begrænset produktområde. Blandt andet har strømpeproducenten Mp Denmark i Herning allerede gjort sit indtog hos amerikanerne og har faktisk USA som sit største marked.

”Det er faktisk 25 år siden, at vores virksomhed kom ind der, og siden har det udviklet sig. Vi er inde med ét produktsegment og vil gerne udvide, men det er da svært. Vores berettigelse i USA er baseret på tillid, produktudvikling og en høj kvalitet. Det bygger vi videre på,” siger administrerende direktør hos Mp Denmark, Morten Bundgaard.

Også lingerikæden Change er godt på vej over atlanten gennem deres samarbejde med den amerikanske popstjerne Britney Spears om The Intimate Britney Spears, som i første omgang skal rulles ud i netop Nordamerika.

Kilde: Jyllandsposten