H&M Group har i længere tid været en af de store spillere i branchen, der er gået forrest i kampen mod en mere bæredygtig modeindustri. Nu har modegiganten lanceret produkttransparens på næsten alle interiør- og beklædningsgenstande på hm.com.

Som den første globale modeforhandler lancerede H&M tilbage i 2013 produkttransparens på sin Conscious Exclusive-kollektion. I 2017 udvidede koncernen så initiativet i et mindre omfang til sine andre conscious-produkter. Nu har virksomheden taget et stort spring videre og lancerede for nyligt produkttransparens på stort set alle produkter på hm.com.

Fra den 23. april 2019 kunne forbrugerne for første gang se produktionsland, leverandørnavne, fabriksnavne, antallet af arbejdere på fabrikkerne samt hvilket materiale, produktet er fremstillet i, på næsten alle produkter på hm.com. Ved at give disse informationer mener H&M, at de gør det lettere for forbrugerne at træffe flere informerede og velovervejede valg, når de shopper.

”Vi er rigtig stolte over at være den første globale modeforhandler i vores skala, der lancerer produkttransparens på det her niveau. Vi vil vise verden, at det er muligt. Ved at være åben og transparent omkring hvor vores produkter bliver produceret, håber vi at sætte baren for modeindustrien og opfordre kunderne til at træffe mere bæredygtige valg. Med gennemsigtighed kommer ansvar, hvilket gør gennemsigtighed til en yderst vigtig faktor, når det kommer til at skulle skabe en mere bæredygtig modeindustri,” siger Isak Roth, der er Head of Sustainability hos H&M, i en pressemeddelelse.

Produkttransparensen vil være tilgængelig på H&M’s 47 online-markeder fra den 23. april 2019. Kunder i de fysiske butikker vil også kunne få adgang til oplysningerne ved at scanne prismærket gennem H&M-appen.