Det danske modebrand tager endnu et miljøvenligt initiativ. I september 2019 blev Masai nemlig FSC-certificeret som det første danske modebrand nogensinde.

For en måned siden offentliggjorde Masai sit samarbejde med Røde Kors som et af sine bæredygtige initiativer.

Nu kommer det frem, at det danske modebrand i længere tid også har arbejdet hen imod at opnå en FSC-certificering af brandet og hele leverandørkæden. Denne certificering modtog Masai i september 2019, hvilket gør dem til det første danske modebrand med en FSC-certificering nogensinde.

FSC-certificeringen er i Danmark mest kendt i papir- møbel og trævarebranchen. Grunden til at et modebrand nu også kan opnå certificeringen, skyldes, at størstedelen af Masais produkter er skabt i træbaserede viskosefibre.

”For Masai er det vigtigt, at vores CSR-tiltag ligger i naturlig forlængelse af vores forretning. Op imod 60 procent af vores kollektioner er skabt i træbaserede fibre, som for eksempel viskose, og det er derfor helt naturligt, at det er her, vi fokuserer. Der er mange mennesker involveret i processer som denne, og der er nødt til at være passion og stolthed omkring det, for at vi kan løfte en sådan opgave. En del af vores leverandører har været med helt fra Masais tidlige år og deres del i, at det er lykkedes, er bestemt også værd at fremhæve,” udtaler Sidse Jensen, der er CSR og Sustainability Manager hos Masai, i en pressemeddelelse.

Hos FSC Danmark er man også begejstrede for den nyligt erhvervede certificering.

“Det har været og er en fornøjelse at arbejde med Masai igennem certificeringen og deres begyndende implementering af CSR-strategien. De har fra starten haft ønske om at gøre noget stort, som gav positiv impact på store dele af produktionen, og det ønske bliver nu fulgt til dørs. Det kræver jo ikke alene ændringer hos Masai selv, men også hos deres leverandører, som skal source på en anden og mere bæredygtig måde og samtidig sikre sporbarhed igennem certificering. Masai er de første i tekstilbranchen i Danmark, som tager dette skridt og samtidig får deres leverandører med, og det fortjener de stor ros for,” siger Loa Dalgaard Worm, der er Strategic Director FSC Danmark.