NEUDEUTSCH vender tilbage til CIFF for anden gang og bekræfter samarbejdets styrke og den københavnske modemesses væsentlige bidrag til at øge synligheden for nyt tysk design og sikre en dybere forståelse af samtidens tyske mode.
Med afsæt i succesen fra sidste sommers samarbejde viderefører kurator Julian Daynov sin mission om at præsentere spirende designtalenter og skabe international opmærksomhed omkring den kunstneriske vision og det kommercielle potentiale hos nye tyske designere.
En dynamisk oplevelse på 1.000 kvm
Besøgende kan opleve værker fra over 30 kreative profiler inden for mode, smykker, interiør, produktdesign, skønhed, kunst og ernæring, mens udstillingsområdet på 1.000 kvm kombinerer stemningen fra et showroom, en multibrand-konceptbutik og en kunstinstallation.
Julian Daynov har sammensat en portefølje af brands, der udfordrer den forældede fortælling om tysk design som udelukkende funktionelt og praktisk. I stedet fremviser Daynov en frisk og dynamisk tilgang til tysk mode, der skubber til æstetiske grænser og samtidig sikrer den kommercielle bæredygtighed, for at sikre at der bygges bro mellem kreativitet og forretning.
“Jeg er beæret over CIFF’s invitation til at præsentere NEUDEUTSCH for anden gang i København, og jeg ser frem til at følge op på den opmærksomhed og succes, projektet opnåede i sommer. Denne gang er vores ambition at skabe en dialog mellem forskellige kulturelle påvirkninger og sætte fokus på en ny generation af designere, der redefinerer tysk,” udtaler Julian Daynov, kurator for NEUDEUTSCH.
“Tyskland er fortsat et af vores vigtigste markeder og spiller en central rolle i CIFF’s vækst,” siger Sofie Dolva, CEO for CIFF. “Vi ser flere tyske brands og indkøbere vælge CIFF som deres platform for at nå ud til internationale markeder. Samarbejdet med Julian Daynov og NEUDEUTSCH afspejler vores vision om at sikre en global modeindustri med København som et centralt omdrejningspunkt.”
Tyskland på det globale modemarked
Tyskland er Europas største marked for tøj- og skohandel og det sjette største globale modemarked med en omsætning på over 42 milliarder euro. Landet står for mere end 10% af den europæiske handel med beklædning og huser nogle af Europas største online-butikker og luksusforhandlere.
Med CIFF’s tiltagende indflydelse som et handelsknudepunkt for Nordeuropa og efter lukningen af flere vigtige tyske modemesser er behovet for en ny handelsinfrastruktur for tyske brands og indkøbere blevet mere presserende. Dette samarbejde understreger CIFF’s engagement i at styrke såvel handel og kreativ udveksling som den bredere modeindustri både regionalt og globalt.
Foto: CIFF