Messereportage: CIFF har endnu en gang markeret sig som et stærkt samlingspunkt for den nordiske og internationale modebranche. Ifølge Shane Stennicke-Rønsholdt, Interim Director hos CIFF, har sidste uges messe været præget af en energisk stemning blandt både udstillere og besøgende.

“Vi har oplevet en fantastisk energi på tværs af messen, og det har været utroligt positivt at se den markante internationale tilstedeværelse. Det bekræfter, at CIFF fortsat er Skandinaviens vigtigste platform for indkøb, netværk og inspiration. Det er her, modebranchen mødes for at gøre forretning, udveksle idéer og hente ny inspiration til den kommende sæson,” fortæller Shane Baron Stennicke-Rønsholdt, Interim Director hos CIFF.

En af de helt store styrker ved denne udgave af CIFF har været evnen til at skabe en dynamisk messeoplevelse, hvor både etablerede og nye brands har fået maksimal eksponering, lyder det:

“Vi har haft et stærkt fokus på at aktivere brands på nye måder, så de ikke blot står med en traditionel messestand, men i stedet får mulighed for at engagere sig med besøgende gennem events og aktiviteter. Særligt vores nye CIFF Media har spillet en vigtig rolle i at bringe modevirksomhedernes fortællinger ud til et bredere publikum, samtidig med at vi har skabt en mere levende atmosfære i messehallerne.”

Teamet bag CIFF har arbejdet aktivt med messens arkitektur og opbygning for at sikre en bedre oplevelse. Derfor var der denne gang skabt mere luft og rummelighed, så hvert brand trådte tydeligere frem. I stedet for et traditionelt ’grid’ med vandrette og lodrette stier havde de designet messen som en inspirerende by med diagonale stier og et fælles torv, der skaber en mere naturlig bevægelse og bedre overblik for både besøgende og udstillere.

Tilbagemeldingerne fra de deltagende modebrands har generelt været meget positive:

“Flere brands har givet udtryk for, at de har haft nogle travle, men utroligt givende dage, hvor de har haft mulighed for at møde både nye og eksisterende kunder. De fremhæver, at CIFF fortsat er en messe, der formår at tiltrække de rette indkøbere og pressefolk, hvilket gør det til en attraktiv platform for forretning og netværk.”

Et af de nye tiltag, som har bidraget til messens dynamik, er de events, som modevirksomhederne selv har afholdt:

“Det har været et vigtigt skridt i udviklingen af CIFF, fordi det har givet brands muligheden for at iscenesætte deres univers på en mere personlig og interaktiv måde. Når brands kan invitere indkøbere og presse indenfor i deres egen fortælling, skaber det en stærkere forbindelse og en dybere forståelse for brandets DNA. Det har samtidig skabt et mere naturligt flow i hallerne.”

”God energi og gode idéer”
Co’couture ser tilbage på en vellykket messe, hvor både eksisterende og nye kunder fandt vej til deres stand:

“Vi er godt tilfredse med messen. Generelt synes jeg, at CIFF har fået et positivt løft og skabt et godt fundament for en international modemesse i København,” fortæller Lars Ørnfeldt Jensen, CEO hos Co’couture.

Besøgsaktiviteten hos Co’couture var en kombination af planlagte møder og spontan interesse:

“Mange af vores kunder kommer for at købe ekspres, og nogle få af dem køber også vores hovedkollektion på messen. Vi fik rigtig god feedback på vores AW25-kollektion, så den glæder vi os meget til at komme i gang med at sælge ind i de kommende uger,” siger han.

Trods et fortsat presset marked ser Lars Ørnfeldt Jensen stadig muligheder:

“De fleste markeder i Europa er pressede, og der skal arbejdes hårdt for at nå den samme omsætning. Men der er stadig muligheder, og dem arbejder vi på. Generelt synes jeg, vores kunder er dygtige til at komme igennem de forskellige udfordringer, og vi gør alt, hvad vi kan for at være den bedste samarbejdspartner. Vi gør også alt, hvad vi kan for at levere de bedste produkter, der kan give et godt gennemsalg og en god avance til vores kunder.”

Som ny CEO for Co’couture oplevede Lars Ørnfeldt Jensen CIFF med stor begejstring:

“Jeg er sindssygt glad for at være kommet med på Co’couture-teamet. Vi havde en super god stemning på messen, og det var fedt at møde mange af vores kunder. De tre dage har givet en masse god energi og gode idéer, vi kan arbejde videre på.”


Kreativitet, forretning og netværk hånd i hånd

Et andet nyt initiativ på CIFF var opdelingen af herremode i hal B, der også viste sig at blive taget godt imod:

“Vi har fået meget positiv feedback fra både udstillere og besøgende på, at opdelingen har fungeret rigtig godt. Det har givet en mere fokuseret præsentation af herremoden og gjort det nemmere for indkøbere at navigere i de forskellige segmenter. Ved at samle herremoden ét sted har vi skabt en stærkere helhedsoplevelse, hvor udstillerne føler, at de bliver en del af et større fællesskab, og hvor besøgende lettere kan få et samlet indtryk af de nyeste trends inden for menswear,” fortæller Shane Baron Stennicke-Rønsholdt.

HALO havde også en positiv oplevelse på CIFF, hvor standen var velbesøgt. De havde især dialog med udenlandske kunder:

“CIFF har været en rigtig god platform til at udbrede kendskabet internationalt til HALO,” siger Nicolaj Tolstrup, brand manager for HALO, og fortsætter:

“Mange af de besøgende er planlagte aftaler, som vi har lavet på forhånd, og ellers er det nogle, hvor vi har haft dialog med dem tidligere. Vores forberedelser til messen starter allerede én til to måneder før, så vi sikrer os så meget aktivitet på messen som muligt.”

Feedbacken fra indkøberne har været positiv – både hvad angår brandet og den visuelle præsentation:

“Vi havde valgt, at vores messestand skulle være visuelt indbydende og tale ind i brandet – og selvfølgelig give besøgende lyst til at komme ind og se mere. Samlingen af menswear i hal B fungerede godt. Det virkede mere intimt. Det vigtigste for os er at ligge sammen med andre brands i samme segment,” siger Nicolaj Tolstrup afslutningsvis.

Når CIFF skal opsummeres med tre ord, er svaret klart fra Shane Baron Stennicke-Rønsholdt:

“Denne udgave af CIFF har været inspirerende, dynamisk og ambitiøs. Vi har skabt en messe, hvor kreativitet, forretning og netværk går hånd i hånd, og vi ser frem til at fortsætte denne udvikling i de kommende sæsoner.”

Foto: PR / CIFF