Trendinspiration: Farven der drager

Lyserøde nuancer, fra skrigpink til sarte pastelvarianter, er især de seneste år blevet populære inden for kunst, mode, arkitektur, interiør og branding. Trendinspirationen fra pej trend har i denne uge fokus på farven lyserød og dens dragende kvaliteter inden for design-, mode- og livsstilsbranchen.

Den lyserøde farve forbindes ofte med omsorg, medfølelse og betænksomhed og kan virke beroligende. Lyserøde designprodukter og identiteter kan derfor udtrykke en intim og positiv stemning, som virker beroligende. Dog kan den lyserøde farve også virke optimerende på vores følelsesmæssige energier, og jo dybere den lyserøde farve er, jo mere energi og lidenskab udstråler den.

Lyserød kan symbolisere mange forskellige ting, og vi har hver især ofte adskillige og mangfoldige associationer til, hvad den lyserøde farve betyder. Vi kan ‘svæve på den lyserøde sky’, når vi er forelskede, ‘se lyserøde elefanter’ når vi er euforiske og lytte til ‘lyserødt støj’, når vi vil sove bedre.

Den lyserøde farve er dragende, og designvirksomheder som modeproducenten Acne Studios, tekstilproducenten Kvadrat og møbelproducenten Hay benytter netop den lyserøde farve som dragende element i henholdsvis deres visuelle identitet og emballagedesign, som helfarve i tekstiler og i designudtryk. Ligeledes kan den lyserøde farve som overfladefarve i enten køkkener, badeværelser eller på vægge skabe en beroligende effekt og skabe en følelse af afslapning, ro og tilfredshed.

Den lyserøde farve indeholder altså mange symbolske og betydningsmæssige kvaliteter, som strategisk kan anvendes i både design-, arkitektur-, interiør-, branding-, mode- og livsstilsbranchen. En strategi der kan skabe levende, sanselige og dragende designprodukter, oplevelser og stemninger, som forøger forbrugerens energi og tiltrækker forbrugerens opmærksomhed.