Influencerne er på vej ud, lyder det fra en forsker i digital markedsføring, men ifølge landets største influencerbureau er influencere kommet for at blive.

Det har ad flere omgange været diskuteret, om det kan betale sig for virksomhederne at bruge influencere i deres markedsføring.

Der har været sager om influencere, der har opgivet et falsk antal følgere, og for nylig konkluderede en opgørelse fra analyseværktøjet HypeAuditor, at de virtuelle influencere klarer sig bedre end de menneskelige.

Influencerne har dog blandt andet været talt for på grund deres evne til at skabe identifikation gennem troværdighed og personlighed, og flere virksomheder har haft stor gavn af at bruge influencere. I et årsregnskab for 3. kvartal i 2017 til 2. kvartal i 2018 nåede influencerbureauerne en samlet årsomsætning på 100 mio. kroner, lyder det i en undersøgelse om mediernes udvikling i Danmark fra Slots- og Kulturstyrelsen fra 2018.

 

Forbrugerne gider ikke reklamer

Men nu går den ikke længere. Forbrugerne har opdaget, at der er tale om reklamer, og selv om der fortsat vil findes influencere, vil de have begrænset effekt. Sådan lyder udmeldingen fra forsker i digital markedsføring på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense Gry Høngsmark Knudsen, der udtaler sig til Berlingske.

”Vi ser enkelte spektakulære kampagner, som får en reel effekt. Derudover er forbrugerne i dag relativt kritiske i forhold til reklamer, og nu har forbrugeren så opdaget, hvad influencere er, og de gider ikke sponsorerede reklamer,” udtaler hun til avisen og fortsætter:

”De begyndte i første omgang at følge influenceren for at blive inspireret og få nogle personlige anbefalinger, men nu er det så blevet tydeligt for forbrugeren, at det er ren business og en måde at tjene penge på.”

 

Influencerne er kommet for at blive

Hos landets største bureau for influencere, Represented, der er en del af bloggernetværket Bloggers Delight, er adm. direktør, Henrik Akselbo, dog uenig i, at influencerne skulle være på vej ud.

Sådan lyder det i en anden artikel fra Berlingske, hvor den adm. direktør henviser til virksomhedens senest offentliggjorte årsregnskab fra 2018/2019, hvori det fremgår, at Bloggers Delight har vækstet godt en million kroner på bruttofortjenesten siden sidste år. Denne lyder nu på godt 10,5 mio. kroner.

”Vi oplever stigende interesse fra internetbaserede virksomheder, og især er mikroinfluencere blevet attraktive. De store virksomheder er jo ikke dummere, end at de nok ikke ville blive ved med at smide penge efter influencere, hvis ikke de mente, at de kunne hente pengene hjem,” udtaler Henrik Akselbo til Berlingske.

Det kan således være svært at danne sig et billede af, hvordan fremtiden ser ud for influencermarketing.

TØJ har tidligere på ugen bragt en artikel om, hvordan denne desuden er udfordret af udsigten til, at virksomhederne muligvis mister adgangen til at se, hvor mange likes influencerne får på deres opslag.

I forbindelse hermed har det amerikanske onlinemedie Digiday udarbejdet en liste over, hvordan man som virksomhed kan sikre sig adgang til de nødvendige data, hvis man fortsat ønsker at benytte sig af influencere – effektfulde eller ej – i sin markedsføring.