Siden sidste år har det sociale medie i et testforsøg skjult visningen af antallet af likes. Læs herunder tre bud på, hvad du som virksomhed skal gøre, hvis forsøget gøres til virkelighed.
Personalisering er netop blevet udråbt som en 2020’s største trends inden for e-commerce, og mange virksomheder vil i det indeværende år investere flere ressourcer i personalisering. Sådan lyder det i en ny undersøgelse af softwarevirksomheden Searchnode.
Hertil bruger en del virksomheder influencers, og det er indtil videre muligt for virksomhederne at måle influencerens præstation ved at se, hvor mange likes den pågældende influencer får på et opslag, hvor virksomhedens produkt indgår.
Siden sidste år har det sociale medie Instagram imidlertid kørt et testforsøg, hvor de har skjult visningen af antallet af likes for udvalgte brugere, herunder også i Danmark. Det har affødt spørgsmål om, hvordan virksomheder, hvis forsøget bliver til virkelighed, kan se, hvordan deres influencerkampagner går, hvis ikke antallet af likes på de pågældende opslag er synlige for dem.
Bliver forsøget til virkelighed, må annoncører fremover finde andre kriterier at måle et opslags succes ud fra, lyder det fra det amerikanske onlinemedie Digiday, der vurderer, at direkte adgang til influencerens data er den bedste måde at hjælpe annoncører med at få vished for, at deres produkter opnår den rækkevidde, der er betalt for.
Gøres forsøget til virkelighed har Digiday en række bud på, hvad man som annoncør skal gøre for at få adgang til de ønskede data.
1 | Skab et bedre forhold til influenceren
Det kan i højere grad blive nødvendigt for virksomhederne at skabe gode forhold til deres influencers for at sikre sig adgang til de ønskede data, herunder likes.
Der har tidligere været sager, hvor influencere har videregivet falske oplysninger for at fremstå mere attraktive for virksomhederne, og uden et godt forhold til sine influencere kan det være svært at vurdere, om man modtager korrekte tal.
2 | Gå gennem de sociale medier
Instagram, Twitter og Facebook tilbyder deres brugere at få profiler verificeret for at fremstå mere troværdige. Vælger man som virksomhed at gå gennem et af de sociale medier, opnår man direkte indsigt i de analytiske data.
3 | Brug Influencer Marketing Platforms
En tredje løsning er de såkaldte influencer marketing-platforme, der hjælper brands med at føre kampagner gennem influencere, og som også stiller influcerens data til rådighed.
Platformene hjælper virksomhederne med at finde den rigtige influencer til deres kampagner og kan aflæse, hvor langt influencerne når ud med deres opslag. Det er imidlertid stor forskel på de enkelte platformes ydelser.